31.10.11

Info Bersama


 
 
‎"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"



"Oh.... itu Kaabah atau ...nama lainnya Baitullah"



"Baitullah tu apa?" ...



"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"



"Allah ada dalam tu?"



"Tak....."



"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"



"Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."



"Kamu sembah apa?"



"Saya sembah Allah swt"



"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"



"Saya MENGHADAP sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."



"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."



"Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"



"Pernah...... selalu.."



"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"



"Tengok perlawanan bola la.."



"Di mana?"



"Dalam tv la.."



"Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."



"Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.."



"Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."



"So..?"



"Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"



"Tak.. aku tengok perlawanan bola la melaui tv tu.."



"Peliknya.."



"Sebab apa pulak pelik?"



"Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."



"Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.."



"Hurm.. jadi tak peliklah ni..?"



"Ya.. tak pelik.."


"Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.."

Adakah kita perasan sejak setahun dua ini?


Ramai suka memakai tudung disertakan... dengan bonggol yang ditambah atau bonggol dari ikatan rambutnya yang sengaja ditinggikan. Jika tidak sengaja (rambut terlalu panjang) adalah dimaafkan kerana berbeza sanggul sengaja ditinggikan dan sanggul kerana rambut panjang. Ditambah pula dengan seluar legging bagaikan tidak berseluar dan lain-lain pakaian yang membalut aurat, bukan menutup aurat. Tahukah anda golongan yang memakai sedemikian dikatakan dalam hadith tidak akan mencium bau syurga, apatah lagi memasukinya.

Daripada Abu Hurairah r.a kata beliau: Bersabda Rasulullah s.a.w:
"Dua golongan daripada Ahli Neraka yang belum pernah aku melihatnya (wujud) iaitulah:
Kaum yang bersama mereka itu cemeti-cemeti seperti ekor lembu, memukul manusia, dan kaum wanita yang berpakaian tetapi telanjang, mereka itu mengajak manusia menjauhi perintah Allah dan mereka sendiri menjauhi perintah Allah, kepala mereka seakan-akan bonggol-bonggol unta yang senget, mereka ini (dua golongan ini) tidak masuk ke syurga dan tidak pula mendapat baunya sedangkan baunya dapat dihidu dari jarak sekian dan sekian.

(H.R. Muslim, Ahmad, al-Baihaqi dalam al-Kubra, dan al-Tabrani dalam Mukjam al-Awsat)

dan

“akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”
- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.

serta

“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”
– hadith riwayat Muslim. Hadith no 212-

Trend ini tiada di zaman Rasulullah namun mukjizat baginda mampu melihat masa depan (kini) dilihat benar-benar terjadi.

28.10.11

Debot Dh Pandai Jalan


sebenarnye i nk cite psl debot dh pndai jln...
ari sbt lps i OT...
debot n en.suami follow i OT...
kebetulan en.suami off...
smntara tggu pintu opis bukak debot praktis la bjln...
mse ni lau dia tgh jln lps 2 jth dia xpndai nk bgn sndri...
skang x dah...
maaf la anda semua kne telengkn kpala anda ye...
ni sume angkara en.suami yg tgkp video ni...
dia ni bab2 tgkp video mmg fail...

video

Salam Jumaat

hi...
best kn arini ari jumaat...
alhamdulillah i masih lg bnafas di bumi ALLAH ini...
xde pe nk cite sbnrnye cume nk update pic debot je...
geram tgk pic dia ni...
tiap2 hari ada je keletah dia yg mncuit ati...

tgkla muke dia yg gedik ni... ble tau je papa nk amik pic trus wat muke gedik...

tgh catwalk smbil pkai topi kj papa...

snyuman yg menggoda uuu....


sronok sgt ble ada ank ni...
diala pengubat segala duka n lara...
nk2 skang ni debot dh pndai jln...
suke sgt tgk dia praktis bjalan...
comelllll je...
debot pn skang dh gigih utk bjln...
dr hari ke hari smakin kuat kaki debot tok bjln laju...
syukur padamu YA ALLAH...

25.10.11

~ Demi Kesejahteraan Diri & Keluarga

 AWASI LANGKAH ANAK ANDA YG MEMAKAI SEPATU CROCS!


Di The Gardens, Mid Valley City baru-baru ini berlaku satu kemalangan ngeri dimana seorang kanak-kanak tersangkut kaki pada eskalator dan terpaksa dibawa ke Hospital.

Kemalangan yang berlaku di hadapan pasaraya Cold Storage The Gardens nyaris menjadi satu tragedi menakutkan apabila kasut/selipar yang dipakai kanak-kanak tersebut tersangkut di tepi eskalator itu.

Tindakan pantas pekerja pengurusan The Gardens untuk menelefon pihak bomba dan ambulans berjaya mengelakkan kemalangan tersebut dari semakin teruk.

Pihak Bomba dan keselamatan mengambil masa selama lebih kurang 30 minit untuk menyelamatkan kanak-kanak tersebut. Orang awam yang berada berhampiran turut membantu apabila diminta oleh pihak terbabit.

Kanak-kanak tersebut yang dipercayai mengalami kecederaan teruk pada kaki, segera digegaskan ke Pusat Rawatan Universiti Malaya menggunakan Ambulans yang sedang menanti di luar The Gardens.

Punca kemalangan dipercayai kasut/selipar Crocs yang dipakai kanak-kanak tersebut, ditarik masuk kedalam eskalator. Sebelum ini, telah berlaku banyak kes yang melibatkan Crocs dan eskalator.

Dipercayai struktur getah lembut pada Crocs, menjadikan ianya mudah ditarik masuk oleh eskalator. Mudah untuk dikatakan, pemakaian Crocs agak bahaya dipakai mereka yang cuai.

Diharap jika anda memakai kasut/selipar jenis Crocs, untuk lebih berhati-hati dan sentiasa perhatikan anak-anak kecil agar kemalangan seperti ini tidak berulang lagi.










p/s: info ni i jmp dr fb ye...

21.10.11

jumaat yg mulia

salam...
hi uolls...
lame xupdate kn...
lau update pn byk yg xbkaitan ngn i...
bz la...
mcm2 hal kne setelkan...
ari2 kne OT...
smp debot majuk2 ngn i sbb lmbt amik dia dr umah pngsuh...
tang debot majuk t i update hokayyy...
nk tnjuk pic majok dia 2...

skang i nk cite ape yg tjadi pd i mlm td...
bg i amat bmakna la kn...
bg uolls mybe mluat or mnyampah n mgkin jgk ada yg akn ckp "lah 2 pn ko nk cite ke??"
pd i suke ati i la nk cite ape2 pn...
ni blog i n i blh tuleh ape je kt cni...
lau rse mnyampah ke mluat ke xyah la bc entri ni...
i xkesah pn...
sbb i xmntak duit sape2 tok bc blog i ni...
uishhh i ni tbe2 emo xbtmpat lak...
soriiiiiiii....

smlm i OT dr pukul 5ptg smp 9mlm...
debot pn bwk skali sbb ari khmis pgsuh dia da xtvt mngaji...
so nk xnk kne angkut dia la OT...
debot sgt suke dtg opis mama dia...
sbb smlm i lpskn debot main dlm surau...
dia suke sbb dia bebas nk ke sana ke mari n yg paling best debot skang rajin praktis tok bjln...
ble jth dia akn usaha utk bjln...
sweetttttt sgt...

smp umah dlm pukul 10mlm...
i bwk slow sbb ujan sgt lebat n jln licin...
so xbrani bwk laju2...
debot msk je kete trus tdo...
pnt praktis bjln seari suntuk...
en.suami yg kj ptg pn dh blk umah...
smp je umah dia bgtau yg dia nk g men futsal ngn kwn2 dia...

i pn izinknla dia p main...
tp sblm dia kuar umah i perli dia...
i ckp yela ble isteri ajk joging mcm2 alasan bg...
ble kwn2 ajk men futsal laju je nk p main...
sapela isteri awk ni...
dh la xcntik gumuk plak 2...
reaksi en.suami plak cmni..
"ha td kata blh je pegi... ni ble papa nk pegi mama ckp cmni plak... ari 2 papa demam la... bkn sj2 xnk joging ngn mama... ni sj je kn nk perli2 papa"...

yg i ni ble dgr dia ckp mcm 2 trus gelak...
sbnrnye sj je nk usik dia...
xmrajuk pn...
mmg xkesah pn dia nk g men ftsal 2...
sj nk kenekn dia...
pdn muke dia...
hahahaha

lps je en.suami kuar i n debot pn tdo...
mmg xsedar la pkul bpe dia blk...
tp yg tsedar mse tgh tdo 2 en.suami cium pp i...
pipi ok bkn tang len...
jgn pikir bkn2...
xtau pe motif dia cium...
nk kata ajak ehem2 mmg xdela kot sbb  ari pn dh lwt mlm n bdn pn pnt kj smp mlm...
walaupun smlm adalah mlm jumaat (bg yg bwh umo jgn bc ye) mmg xde ape2 yg blaku kt we olls...
hahahaha...

tp mse dia cium pp 2 i rse sronok sgt walaupun time 2 tgh tdo...
smp pg ni msih teringat saat dia cium pp i...
bkn pe sjk dh de debot ni, en.suami ni mmg dh kurang la nk romantika de amour ngn i ni...
mybe sbb dia segan dpn debot kot...
mane xnye lau i mrajuk dia xpjuk pn...
time harijadi ke annivesari ke lgsg dia xucap ape2 kt i...
mmg xromantik lgsg...

so sape2 yg dpt suami yg mmg caring tntg uolls xkire samada dr bcinta n dh branak pinak pn dia ttp caring mmg dia seorang suami yg baik lah...
bkn i nk kata en.suami i xbaik...
cuma kasih syg 2 dia xpndai nk tnjukkn dpn i...
mybe dia segan lau dia wt cmtu dpn i time i sedar, i akn perli2 dia...
i ni pn kdg2 jahat jgk ngn en.suami...
jht suke kenekan dia..
tp kenekn yg manje2 la....
bkn yg truk2 pn...
pstu suke perli2 dia ble dia xcaring sgt dkt i...
trukkn i ni??
hahahaha...

alam rumahtangga mcm ni la...
ada psg surutnye...
ada mse kite bhgia, tp ble time bgelora 2 kdg2 rse mcm nk bcerai berai pn ada...
2 sume hasutan syaitan...
kne kuat smngt demi ank2...
ALLAH nk uji umat DIA..
tp lau suami isteri 2 xde perselisihan fhm, xharmoni jgk rumahtgga 2...
kdg2 bgdh ni ada kbaikannye...
bknnye setiap prgdhan 2 mndtgkn keburukan...
dr prgdhan 2 la br kite nmpk kekurangan yg mgkin slami ni msing2 xsedar...
msing2 kne muhasabah diri dan btanya pd diri sndri kenapa ini sume tjadi...
mse 2 la kite akn dpt jwpnnye...

hrp2 rumahtangga yg dh dbina slama 2thn ni akn kekal smp ble2...
aminnnnnnnnn...



p/s: br kne cium pp ni tbayang2 smp skang... lau tang lain xtaula cmne... weeeeehhhhuuuuuuuuu.... :P



17.10.11

MANA MAK .....???



" Before baca, sila sediakan Tisu"

Mana Mak?'

Jam 6.30 petang.

Mak berdiri di depan pintu. Wajah Mak kelihatan resah. Mak tunggu adik bungsu balik dari sekolah agama.

Ayah baru balik dari sawah.

Ayah tanya Mak, “Along mana?’

Mak jawab, “Ada di dapur tolong siapkan makan.”

Ayah tanya Mak lagi,” Angah mana?”

Mak jawab, “Angah mandi, baru balik main bola.”

Ayah tanya Mak, “Ateh mana?”

Mak jawab, “Ateh, Kak Cik tengok tv dengan Alang di dalam?”

Ayah tanya lagi, “Adik dah balik?”

Mak jawab, “Belum. Patutnya dah balik. Basikal adik rosak kot. Kejap lagi kalau tak balik juga jom kita pergi cari Adik.”

Mak jawab soalan ayah penuh yakin. Tiap-tiap hari ayah tanya soalan yang sama. Mak jawab penuh perhatian. Mak ambil berat di mana anak-anak Mak dan bagaimana keadaan anak-anak Mak setiap masa dan setiap ketika.

Dua puluh tahun kemudian

Jam 6.30 petang

Ayah balik ke rumah. Baju ayah basah. Hujan turun sejak tengahari.

Ayah tanya Along, “Mana Mak?”

Along sedang membelek-belek baju barunya. Along jawab, “Tak tahu.”

Ayah tanya Angah, “Mana Mak?”

Angah menonton tv. Angah jawab, “Mana Angah tahu.”

Ayah tanya Ateh, “Mana Mak?”

Ayah menunggu lama jawapan dari Ateh yang asyik membaca majalah.

Ayah tanya Ateh lagi, "Mana Mak?"

Ateh menjawab, “Entah.”

Ateh terus membaca majalah tanpa menoleh kepada Ayah.

Ayah tanya Alang, “Mana Mak?”

Alang tidak jawab. Alang hanya mengoncang bahu tanda tidak tahu.


Ayah tidak mahu tanya Kak Cik dan Adik yang sedang melayan facebook. Ayah tahu yang Ayah tidak akan dapat jawapan yang ayah mahu.

Tidak ada siapa tahu di mana Mak. Tidak ada siapa merasa ingin tahu di mana Mak. Mata dan hati anak-anak Mak tidak pada Mak. Hanya mata dan hati Ayah yang mencari-cari di mana Mak.

Tidak ada anak-anak Mak yang tahu setiap kali ayah bertanya, "Mana Mak?"

Tiba-tiba adik bungsu bersuara, “Mak ni dah senja-senja pun merayap lagi. Tak reti nak balik!!”

Tersentap hati Ayah mendengar kata-kata Adik.

Dulu anak-anak Mak akan berlari mendakap Mak apabila balik dari sekolah. Mereka akan tanya "Mana Mak?" apabila Mak tidak menunggu mereka di depan pintu.

Mereka akan tanya, "Mana Mak." Apabila dapat nombor 1 atau kaki melecet main bola di padang sekolah. Mak resah apabila anak-anak Mak lambat balik. Mak mahu tahu di mana semua anak-anaknya berada setiap waktu dan setiap ketika.

Sekarang anak-anak sudah besar. Sudah lama anak-anak Mak tidak bertanya 'Mana Mak?"

Semakin anak-anak Mak besar, soalan "Mana Mak?" semakin hilang dari bibir anak-anak Mak .

Ayah berdiri di depan pintu menunggu Mak. Ayah resah menunggu Mak kerana sudah senja sebegini Mak masih belum balik. Ayah risau kerana sejak akhir-akhir ini Mak selalu mengadu sakit lutut.

Dari jauh kelihatan sosok Mak berjalan memakai payung yang sudah uzur. Besi-besi payung tercacak keluar dari kainnya. Hujan masih belum berhenti. Mak menjinjit dua bungkusan plastik. Sudah kebiasaan bagi Mak, Mak akan bawa sesuatu untuk anak-anak Mak apabila pulang dari berjalan.

Sampai di halaman rumah Mak berhenti di depan deretan kereta anak-anak Mak. Mak buangkan daun-daun yang mengotori kereta anak-anak Mak. Mak usap bahagian depan kereta Ateh perlahan-lahan. Mak rasakan seperti mengusap kepala Ateh waktu Ateh kecil. Mak senyum. Kedua bibir Mak diketap repat. Senyum tertahan, hanya Ayah yang faham. Sekarang Mak tidak dapat lagi merasa mengusap kepala anak-anak seperti masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka sudah besar. Mak takut anak Mak akan menepis tangan Mak kalau Mak lakukannya.

Lima buah kereta milik anak-anak Mak berdiri megah. Kereta Ateh paling gah. Mak tidak tahu pun apa kehebatan kereta Ateh itu. Mak cuma suka warnanya. Kereta warna merah bata, warna kesukaan Mak. Mak belum merasa naik kereta anak Mak yang ini.

Baju mak basah kena hujan. Ayah tutupkan payung mak. Mak bagi salam. Salam Mak tidak berjawab. Terketar-ketar lutut Mak melangkah anak tangga. Ayah pimpin Mak masuk ke rumah. Lutut Mak sakit lagi.

Mak letakkan bungkusan di atas meja. Sebungkus rebung dan sebungkus kueh koci pemberian Mak Uda untuk anak-anak Mak. Mak Uda tahu anak-anak Mak suka makan kueh koci dan Mak malu untuk meminta untuk bawa balik. Namun raut wajah Mak sudah cukup membuat Mak Uda faham.

Semasa menerima bungkusan kueh koci dari Mak Uda tadi, Mak sempat berkata kepada Mak Uda, "Wah berebutlah budak-budak tu nanti nampak kueh koci kamu ni."

Sekurang-kurangnya itulah bayangan Mak. Mak bayangkan anak-anak Mak sedang gembira menikmati kueh koci sebagimana masa anak-anak Mak kecil dulu. Mereka berebut dan Mak jadi hakim pembuat keputusan muktamat. Sering kali Mak akan beri bahagian Mak supaya anak-anak Mak puas makan. Bayangan itu sering singgah di kepala Mak.

Ayah suruh Mak tukar baju yang basah itu. Mak akur.

Selepas Mak tukar baju, Ayah iring Mak ke dapur. Mak ajak anak-anak Mak makan kueh koci. Tidak seorang pun yang menoleh kepada Mak. Mata dan hati anak-anak Mak sudah bukan pada Mak lagi.

Mak hanya tunduk, akur dengan keadaan.

Ayah tahu Mak sudah tidak boleh mengharapkan anak-anak melompat-lompat gembira dan berlari mendakapnya seperti dulu.

Ayah temankan Mak makan. Mak menyuap nasi perlahan-lahan, masih mengharapkan anak-anak Mak akan makan bersama. Setiap hari Mak berharap begitu. Hanya Ayah yang duduk bersama Mak di meja makan setiap malam.

Ayah tahu Mak penat sebab berjalan jauh. Siang tadi Mak pergi ke rumah Mak Uda di kampung seberang untuk mencari rebung. Mak hendak masak rebung masak lemak cili api dengan ikan masin kesukaan anak-anak Mak.

Ayah tanya Mak kenapa Mak tidak telepon suruh anak-anak jemput. Mak jawab, "Saya dah suruh Uda telepon budak-budak ni tadi. Tapi Uda kata semua tak berangkat."

Mak minta Mak Uda telepon anak-anak yang Mak tidak boleh berjalan balik sebab hujan. Lutut Mak akan sakit kalau sejuk. Ada sedikit harapan di hati Mak agar salah seorang anak Mak akan menjemput Mak dengan kereta. Mak teringin kalau Ateh yang datang menjemput Mak dengan kereta barunya. Tidak ada siapa yang datang jemput Mak.

Mak tahu anak-anak mak tidak sedar telepon berbunyi. Mak ingat kata-kata ayah, “Kita tak usah susahkan anak-anak. Selagi kita mampu kita buat saja sendiri apa-apa pun. Mereka ada kehidupan masing-masing. Tak payah sedih-sedih. Maafkan sajalah anak-anak kita. Tak apalah kalau tak merasa menaiki kereta mereka sekarang. Nanti kalau kita mati kita masih ada peluang merasa anak-anak mengangkat kita kat bahu mereka.”

Mak faham buah hati Mak semua sudah besar. Along dan Angah sudah beristeri. Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik masing-masing sudah punya buah hati sendiri yang sudah mengambil tempat Mak di hati anak-anak Mak.

Pada suapan terakhir, setitik air mata Mak jatuh ke pinggan.

Kueh koci masih belum diusik oleh anak-anak Mak.

Beberapa tahun kemudian

Mak Uda tanya Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik, “Mana mak?”.

Hanya Adik yang jawab, “Mak dah tak ada.”

Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik tidak sempat melihat Mak waktu Mak sakit.

Kini Mak sudah berada di sisi Tuhannya bukan di sisi anak-anak Mak lagi.

Dalam isakan tangis, Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik menerpa kubur Mak. Hanya batu nisan yang berdiri terpacak. Batu nisan Mak tidak boleh bersuara. Batu nisan tidak ada tangan macam tangan Mak yang selalu memeluk erat anak-anaknya apabila anak-anak datang menerpa Mak semasa anak-anak Mak kecil dulu.

Mak pergi semasa Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik berada jauh di bandar. Kata Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik mereka tidak dengar handphone berbunyi semasa ayah telepon untuk beritahu mak sakit tenat.

Mak faham, mata dan telinga anak-anak Mak adalah untuk orang lain bukan untuk Mak.

Hati anak-anak Mak bukan milik Mak lagi. Hanya hati Mak yang tidak pernah diberikan kepada sesiapa, hanya untuk anak-anak Mak..

Mak tidak sempat merasa diangkat di atas bahu anak-anak Mak. Hanya bahu ayah yang sempat mengangkat jenazah Mak dalam hujan renyai.

Ayah sedih sebab tiada lagi suara Mak yang akan menjawab soalan Ayah,

"Mana Along?" , "Mana Angah?", "Mana Ateh?", "Mana Alang?", "Mana Kak Cik?" atau "Mana Adik?". Hanya Mak saja yang rajin menjawab soalan ayah itu dan jawapan Mak memang tidak pernah silap. Mak sentiasa yakin dengan jawapannya sebab mak ambil tahu di mana anak-anaknya berada pada setiap waktu dan setiap ketika. Anak-anak Mak sentiasa di hati Mak tetapi hati anak-anak Mak ada orang lain yang mengisinya.

Ayah sedih. Di tepi kubur Mak, Ayah bermonolog sendiri, "Mulai hari ini tidak perlu bertanya lagi kepada Along, Angah, Ateh, Alang, Kak Cik dan Adik , "Mana mak?" "

Kereta merah Ateh bergerak perlahan membawa Ayah pulang. Along, Angah, Alang dan Adik mengikut dari belakang. Hati ayah hancur teringat hajat Mak untuk naik kereta merah Ateh tidak kesampaian. Ayah terbayang kata-kata Mak malam itu, "Cantiknya kereta Ateh, kan Bang? Besok-besok Ateh bawalah kita jalan-jalan kat Kuala Lumpur tu. Saya akan buat kueh koci buat bekal."

"Ayah, ayah....bangun." Suara Ateh memanggil ayah. Ayah pengsan sewaktu turun dari kereta Ateh..

Terketar-ketar ayah bersuara, "Mana Mak?"

Ayah tidak mampu berhenti menanya soalan itu. Sudah 10 tahun Mak pergi namun soalan "Mana Mak?" masih sering keluar dari mulut Ayah sehingga ke akhir usia.

Sebuah cerita pendek buat tatapan anak-anak. Kata orang hidup seorang ibu waktu muda dilambung resah, apabila tua dilambung rasa. Kata Rasulullah saw. ibu 3 kali lebih utama dari ayah. Bayangkanlah berapa kali ibu lebih utama dari isteri, pekerjaan dan anak-anak sebenarnya. Solat sunat pun Allah suruh berhenti apabila ibu memanggil. Berapa kerapkah kita membiarkan deringan telepon panggilan dari ibu tanpa berjawab?

14.10.11

KEMULIAAN IBU MENGANDUNG DALAM ISLAM



1. Dua rakaat solat wanita yang hamil lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

2. Wanita yang hamil dapat pahala puasa disiang hari & pahala ibadat dimalam hari.

3. Wanita yang bersalin dapat pahala 70 thn solat & puasa serta setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah bagi satu pahala haji.

4. Sekiranya wanita meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira sebagai mati syahid. ...

5. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya akan dapat 1 pahala daripada tiap titik susu yang diberikannya.

6. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya yang menangis maka Allah beri pahala satu tahun pahala solat & puasa.

7. Kalau wanita menyusui anaknya hingga cukup tempoh 2 setengah tahun, maka malaikat dilangit khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

8. Seorang ibu yang menghabiskan masa malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit dapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.

9. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anaknya yang sakit akan di ampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya & bila dia hiburkan hati anaknya Allah beri 12 tahun pahala ibadat

13 Tips Perkahwinan Daripada Ustaz Azhar Idrus



1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita. Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.
2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.
3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu, tetapi menikah di hadapan Allah.
4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa’kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do’a mereka.
5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.
6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.
7. KETIKA RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya justeru semakin erat berpegang tangan.
8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100%
9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK
Cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.
10. KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.
11. KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.
12. KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggungjawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.
13. KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.


11.10.11

gini le gamaknye....




masyukkkk le lau betoiii

salam...
hi sume...
sory lame xupdate ye...
i bz la skang...
arini lak pening pale n tekak rse xsdp je...
tnda2 nk demam ke 2??
lau demam best gak...
mood nk g kj pn xde ni...

n da staf2 yg tegur i rini ckp i xhappening arini...
nmpk monyok je...
yela dh pening n sakit tekak cmne nk hepi kn??
n ada jgk yg ckp kt i 2 mcm tanda2 preggy je???
auuuwwwwww...
lau betoi i ngndg best jgk...
blh slalu MC...
mst i pny big bosss akn bengang nnt...
wakakakakaka....

dlm monyok2 ni jgk tbe2 tgk fb da psl benda ni...
xtaula betoi ke x...
lau betoi mmg sonok gile la...
hrp2 betoi la kn??
uolls nk tau ke pe dia??
ni la bendanye....



p/s: agk2 uolls betoi ke berita ni?? sila share ngn i ye....

6.10.11

Berhati-Hati Bila Melawat Orang Meninggal

jmp dlm fb ye kwn2... just utk peringatan kte bsama...



Walaupun kita digalakkan menziarahi jenazah, namun berhati-hatilah. Org tua-tua used to say bila balik from melawat org meninggal, terus ke bilik air, cuci muka, rehat sebentar baru tegur anak2 dirumah.

Teringat saya pada tragedi yang menimpa bayi perempuan saya, ketika itu masih berusia 7 bulan. Memang tidak bermaya, tidak tidur, tidak menangis, tidak ketawa, tidak makan dan tidak pula menyusu. Hati ibu mana yang mampu menahan bila keadaan anak begitu. Saya bersama suami sering lakukan solat hajat untuk meminta Allah lindungi dan pelihara kesihatan dan kesejahteraan kami sekeluarga.

masa berlalu sehinggalah rumah ibu di datangi seorang lelaki yang agak berusia lewat 50an dan memperkenalkan dirinya sebagai Cik Man, seingat saya waktu itu hari raya Aidil Adha. Sesungguhnya kami sekeluarga memang tidak mengenali dan tidak pernah pula berkenalan dengan lelaki tersebut. Cik Man tu kata selepas beliau selesai solat Asar tak tahu pulak gerakan hati untuk kerumah itu (rumah ibu).

Beliau terus saja menjengah ke buaian anak saya sambil mengucap panjang. Beliau terduduk sambil memadang wajah seorang demi seorang. Beliau kata di dalam buaian itu bukannya anak saya tetapi wajah perempuan tua yang hampir kecut. Ya Allah! Waktu itu rasanya kaki saya tidak mencecah ke bumi, terasa terlerai segala sendi yang ada. Cik Man tu menawarkan diri untuk mengubat bayi saya selama tiga hari(itu pun dengan izin dari Allah… katanya) . Dia meminta saya mendapatkan air lebihan mandian jenazah (air yang masih ada di dalam getah) dengan syarat yang meninggal mestilah seorang lelaki (sebab yang menumpang pada bayi saya adalah mayat perempuan tua bukannya seorang tetapi tujuh orang, benda tu menghuni di setiap sendi bayi perempuan saya) jika saya terlewat bayi saya mungkin turut meninggal.

Sampai ketahap saya berdoa agar adalah makhluk Allah yang meninggal pd hari itu. Hampir tiga jam saya bersama suami bertanya ke sana-sini, mencari rumah orang yang ada kematian. Dgn izin Allah saya terjumpa petang itu, alhamdulilah.

Petang itu Cik Man ke masjid dan dia hanya berpesan agar bayi saya yang sekecil itu dimandikan menghadap ke kiblat berserta sepotong doa yang diberikan. Suami saya terus memandikan bayi perempuan saya seperti yang disarankan oleh Cik Man tadi. Selepas dimandikan separuh badan bayi saya (dari pinggang kebawah) bertukar menjadi lebam. Rupa-rupanya kami

tersilap kerana mana ada jenazah perempuan orang lelaki yang mandikan. Sekali lagi hati saya tidak keruan, mencari hingga ke malam.

Keesokkannya pagi-pagi lagi saya telah ke rumah mayat HSA menanti kalau-kalau ada orang yang meninggal ketika itu. Allah maha penyayang dan akhirnya saya bertemu dengan kawan lama yang kebetulan kematian datuk. Saya meminta izin dari neneknya untuk meminta sedikit air lebihan mandian untuk membuat ubat anak saya. Saya menceritakan dengan linangan air mata, tersentuh hati saya bila nama bayi perempuan saya di sebut. Bila air itu sudah diperolehi terus saja saya serahkan kepada Cik Man (tak mahu ada sebarang kesilapan lagi). Cik Man meminta saya memandikan bayi saya tu tapi saya tidak boleh kerana kedatangan haid, terpaksa ibu yang mengambil alih tempat saya. Cik Man berpesan apa jua yang berlaku pada malam itu beliau meminta kami semua bersabar dan ingatkan Allah banyak-banyak.

Pintu dan tingkap diminta dibuka seluas-luasnya. Cik Man meminta ibu tanakkan sepiring pulut kuning. Benar seperti apa yang Cik Man katakan. Malam itu adalah malam pertama saya mendengar tangisan bayi saya, tangisan yang saya rindu selama beberapa bulan yang lalu. Bayi saya meronta-ronta dan dengan sepontan terasa seperti ada imbasan angin yang keluar terus menuju ke pintu dapur rumah ibu. Dalam masa yang sama terdengar suara ibu memekik dari dapur (seperti suara orang terperanjatkan sesuatu) tutup pengukus pulut itu dipenuhi cecacing dan ulat yang berwarna hitam. Adik lelaki saya mengucap dan terus membuang ulat-ulat itu ke longkang.

Bila kesemuanya telah selesai, Cik Man memberitahu tahu kepada saya,suami dan keluarga yang ada. Ada seorang daripada ahli keluarga yang menziarah orang meninggal dalam kemalangan, kemudian balik dari ziarah terus menegur bayi saya tu. Cik Man cakap itu badi mayat. Kebetulan waktu itu bapa saudara saya pula sampai ke rumah untuk bertanyakan khabar bayi saya. Rupa-rupanya orang yang Cik Man maksudkan itu adalah bapa saudara saya, dia pun akui dan tak sangka perkara itu terjadi kpd bayi saya.

Cik Man menawarkan diri sekali lagi untuk merawat bayi saya sehingga berusia setahun. Saya pernah sekali ke rumahnya dan membawa serba sedikit keperluan dapur untuk dia dan isterinya. Gembira dan bersyukur kerana bayi saya sudah pandai bertatih.

Setelah segala kesulitan terurai saya bercadang untuk menziarah Cik Man sambil membawa sedikit sedekah dan tanda terima kasih. Saya dan mencari alamat rumah spt yang diberikan oleh Cik Man. Apabila saya sampai ke alamat itu saya lihat disitu cuma ada sebuah rumah tinggal yang papannya sudah pun berlumut. Saya bertanya dengan kedai mamak yang berhampiran, tempat saya membeli keperluan dapur waktu pertama kali saya bertandang kerumah Cik Man. Mamak tu kata rumah tu dah bertahun-tahun kosong, tuan rumah tu tak ada waris.

Saya dan suami berpandangan sesama sendiri. Barang yang telah terniat untuk Cik Man saya sedekahkan ke surau yang berhampiran.

Benarkah? Apa yang berlaku elok dijadikan pengajaran dan iktibar.

sama x???


kiri = debot.... kanan = i mse kecik.... sama x wajah kami bedua????

5.10.11

~~Kenali Wanita~~

ni jmp kt fb...
jom kongsi same2...

a) Tanah - anak pertama, kelima, kesembilan.
b) Air - kedua, keenam, kesepuluh
c) Api - ketiga, ketujuh, kesebelas
d) Angin- keempat, kelapan, keduabelas


WANITA BERUNSUR TANAH
1) Merendah diri,serta hormat dan patuh, setia serta
rela berkorban.
2) Tidak cerewet, tidak meninggi diri, tidak
sombong dan bukan seorang pemarah.
3) Tenang diri, aman, dan memberi sokongan.
4) Tidak suka membantah atau membangkang
5) Berwatak manis, lemah lembut, bersih dan
sentiasa menjaga kecantikan.


WANITA BERUNSUR AIR
1) Menghidupkan hati pasangan dan pemberi
semangat.
2) Mengambil berat
3) Hatinya bersih dan boleh membahagiakan
pasangan
4) Menenangkan pasangan.
5) Sangat romantis
6) Mudah menangis


WANITA BERUNSUR API
1) Cintanya sentiasa hangat dan memberahikan
2) Cergas, cepat dlm gerak geri dan tangkas
menguruskan rumah tangga.
3) Penasihat yang baik
4) Pandai dan cekap mengurus rumahtangga
5) Pandai menghias diri agar kelihatan cantik selalu
6) Berwaspada selalu


WANITA BERUNSUR ANGIN
1) Lemah lembut dan menenangkan
2) Pandai bermain kata dan memujuk rayu
3) Sopan santun dan berbudi pekerti mulia
4) Bijak mewujudkan suasana selesa.
5) Hati yang cepat berubah ubah
 
p/s: i pny unsur ANGIN... same lak 2 ngn en.suami.... hikhikhik

.: buah hatiku 2 ~~ Si GeD!k ~~ :.

comel x? br bli cekak rmbt... br la nmpk muke gegirl....

simple2 aje

hiii...
byk plak i update arini kn...
mklumla masih xdpt lg senarai tugas...
so blhla bsenang lenang dpn pc...
jgn jeles ye jahhhhh....

smlm cuti...
blk umah dlm kul4...
smp2 umah golek2 dlu rhatkn bdn smbil men2 ngn debot...
dlm kul6 stat msk...
slalu i msk 1jenis lauk je...
mklumla blk kj kn pnt...
nk msk byk2 mls plak 2...
kire ok la ada jgk 1menu dr xde lgsg kn??

smlm i msk 3jnis menu...
tp sume yg simple2 je...
xdela brt2 pn...
nk msk yg brt2 mls nk kuar g kdai bli bhn2...
so msk bhn2 ape yg ada dlm fridge jela kn...
so ni la hasilnya...
sotong msk smbal, kacang buncis tumus telor n ikan gelama masin goreng...
sgguh mnyelerakan en.suami...
nyum nyum nyum...



segalanya sudah berakhir

hii...
hebak x tajuk entri i??
dh mcm tajuk sbuah filem je kn??
so lps ni blhla i wt filem kisah i ni...
wakakakaka...

ceritanya begini...
dlu i penah tukar enjin kereta i 2...
tukar sbb slalu rsk n spare part mhl...
kbetulan lak 1ari 2 kete i 2 lgsg xleh nk dhidupkan lg...
so decide ngn en.suami tkr enjin trus...

lps dh tkr enjin kne la bwk p puspakom n jpj tok endos enjin kete 2...
ha kt cni la sume masalah timbul...
sblm p puspakom, mntk tlg runner dia ckp nk upah RM350...
bpk la mhl...
nk2 time 2 tgh bulan...
mne nk cekau wet byk 2...
lau ada pn ckup2 smp nk tggu gj je nokkk...
so we all laki bini decide nk wt sndri je...
we oll pn p la pg2 buta 2 kununnye nk dpt gliran awai...
mmg dpt gliran awai pn...
tp ble time kitorang skali fail plak...
hancur kecewa ati ni tau...

mcm2 masalah pd kereta 2...
i n en.suami xtau nk wt cmne dh...
mcm2 masalah yg tmbul...
hmpir bgdh bsr jgkla we oll bedua mse 2...
seb bek abg sdara i blh tlg...
dia la yg handle psl kete 2...
sblm ni i xtau pn dia tau psl kete2 ni...

antara masalah besar yg tmbul pd kete i 2 ialah: 
1) enjin senget...
2) welding btaik...
smpkn engineer jpj 2 pn xbrani nk luluskan kete i 2...
so tpksela hntr kete 2 ke bgkel smula tok btulkan enjin yg senget 2...
alhamdulillah lps dia tlg sume masalah setel...

smlm i cuti g Etiqa insurans tok tkr insurans kete  2...
lps setel insurans br la p jpj...
sume dh selesai...
skang dh xpyh pening2 psl kete i lg...
ALHAMDULILLAH SYUKUR PD MU YA ALLAH...

~~ happy besday debot ~~

salam...
ni nk cite story yg dh boleh dikategorikan sbgai layak msk ke muzium...
tp i nk story jgk...
nk jgk nk jgk nk jgk...
saya mmg degil hookkaaayyyy...
sila layan permintaan saya ni...

24/09/2011 ri 2 i wat besday si debot...
lewat sbln dr trikh lahir dia...
coz time besday dia ri 2 bln pose...
so nk wt mkn2 time bln pose mmg mls la kn...

menu i pd ari 2 sikit je xbyk...
mee kari, spageti, ketupat palas, rendang ayam, brownies cheese, cream puff, puding karamel (kwn i yg bg), n minumannya air anggur...
xbyk kn menu i pd ari 2??
mee kari, brownies cheese, cream puff yg 2 sume order...
yg i wt rendang ayam, spageti n ketupat palas je...

rmai yg hadir n rmai jgk yg xhadir...
byk menu yg xabis pd ari 2...
nk wt cmne kn msing2 da hal msing2...
xkn nk pkse plak org dtg umah kite??
tol x??
yg dtg i ucapkan beribu2 terima kaseh...
yg bg hadiah kt debot pn terima kaseh byk2...
yg sedekah doorgift my bFF (pn.Eida) mekaseh byk2...(thn dpn sponsor lg ye)
tQ jgk pd PN. ANNA serta SUAMI beliau yg sudi menaja outdoor si debot...

i pn nk mntk maap byk2 sekiranya ada slh silap samada secara sngaja mahupun tidak terhadap kalian sume spnjg majlis ni berlangsung...
uishhh dh mcm selebriti lak rsenye...
jgn da yg kecik ati plak ye sbb kurang mndapat layanan dr saya n en.suami...
tetamu yg dtg sgt rmai smp saya pn xtau nk layan yg mne...

pic xbyk yg i amik...
adalah beberapa kerat je yg ada dlm kamera i...
sori ye klo pic2 yg ado xmemnuhi keinginan tuan & puan skelian...
lyn pic kt bwh...

darwish yg suke sgt menyanyi... cumellll

hasil kj tgn papa...

besday girl blm tkr uniform lg time ni...

kakak aiya yg suke posing...

ni brownies cheese sempena anniversary i yg keDUA...

mama eida with debot...

debot xde prasaan...

time ptong kek...

debot br bgn tdo dh kne pkse buat outdoor...

my bff bgambar dgn debot...

pn. ANNA & suami JUNA...

suke pic ni...

kaum lelaki bgmbr dgn debot...

suke pic ni jgkkk...

pic ni pn i suke....

comel...

ni la akibatnye kne layan tetamu smp xle nk join outdoor...

hdiah2 dr tetamu... sblm dbuka...

hdiah2 slps dibuka...


p/s: lupe nk amik pic kek debot dr hp en.suami... t i upload ye...

wordless wednesday .: 2 :.

ni la akibatnye lau mata dh mngantuk tp masih dok nk main aje...

wordless wednesday .: 1 :.



ni la fridge magnet saya...
comell x??
beli kt MILKADEAL...
 
saya suke sgt...
nnt lau ada lg saya nk bli lg...

3.10.11

:: TiNGGaL KeNaNGan ::

salam...
mls nk cite pjg2...
hny ni je mampu ungkapkan...
sedih sgt...


staf2 BSTM...

hdiah dr BSTM utk saya....



THANKS BSTM KERANA TELAH MNJADI SBHGIAN DR FAMILY SAYA DI OFIS...
LOVEEEEE U OLLLSSSSS...

Saya Sedih, Terkilan Dan Kecewa Dengan Mamat – Fida

Setelah hanya mendiamkan diri berkaitan kontroversi gambar yang diupload oleh Mamat, Fida semalam membuka mulutnya menerusi BiPop.. Fida melahirkan rasa kecewa, terkilan dan sedih dengan tindakan Mamat. Malah kata Fida, hatinya telah tawar dan terluka dengan apa yang telah Mamat lakukan.
fida
Berikut ialah kata-kata Fida menerangkan apa sebenarnya yang telah berlaku:-
Ketika Aidilfitri baru-baru ini, saya datang ke Johor beraya rumah keluarga Mamat. Selepas memperoleh pasport, kami bercuti ke Singapura, saya tak pernah ke sana. Tapi kami balik hari, namun apabila ke Batam, kami menginap di situ. Ketika berada di Batam, Mamat ambil gambar saya yang menampakkan sebahagian rambut itu dan dia juga yang muat turun gambar berkenaan di dalam Internet
Fida terus melahirkan rasa kekecewaannya dan tidak percaya dengan alasan yang Mamat berikan:-
Bagi saya, gambar itu sangat peribadi. Saya pernah cakap dengan Mamat, gambar peribadi adalah untuk simpanan peribadi. Apabila gambar itu tersebar di Internet, saya baca alasan Mamat, dia tak perasan dan kepada sesetengah media masa pula, beliaun menjelaskan tindakan itu disebabkan matanya rabun. Saya tak boleh terima alasan Mamat. Kesannya adalah saya, bertalu-talu saya kena hentam. Saya terkilan dengan perbuatan Mamat. Sebaik saja mengetahui mengenai penyebaran gambar berkenaan, saya ada tanya dia kenapa? Bagi saya alasan yang diberikan Mamat, nampak dirinya tak matang. Namun selepas itu sudah berminggu-minggu kami tidak bercakap mahu berjumpa.
Baca entri ini seterusnya untuk luahan hati Fida yang selanjutnya:-

Dan ternyata Fida sangat blur dengan motif Mamat mengupload gambar tersebut:-
Saya tak tahu apa tujuan Mamat memuat turun gambar itu di dalam Internet. Namun yang jelas diri saya sudah diaibkan. Saya juga tak faham kenapa Mamat memuat turun gambar kami berdua saja, seolah-olah tiada orang lain di situ. Bagi saya bukan hanya menerusi gambar Mamat mengaibkan saya, tapi persepsi orang menjadi negatif, mungkin mereka beranggapan kami bercuti berdua sahaja.
Dan ternyata kepercayaan Fida terhadap Mamat sudah luntur:-
Selama ini saya mempercayai Mamat, tapi apabila berlaku perkara seumpama ini, Mamat sebenarnya sudah mematahkan kepercayaan saya terhadapnya. Kami sekadar bercuti ke Batam, bagi saya kenapa gambar macam tue pun dia nak muat turun dalam Internet? Mungkin apabila dia boleh tunjuk rambut saya kepada semua orang, mungkin dia berasakan dirinya hebat. Saya tak tahu apa sebenarnya tujuan Mamat. Terus-terus, apabila perkara ini berlaku, saya memang sangat sedih, terkilan dan kecewa dengan tindakan Mamat. Hati saya memang dah tawar dengan Mamat. Hati saya masih terluka dengan perbuatan Mamat. Dia seharusnya berfikir dulu sebelum bertindak dan bercakap. Jangan dah buat, baru rasa kesal.
Kekesalan Fida nampak jelas sekali dengan kata-kata di bawah:-
Mamat boleh minta maaf, tapi bagaimana dia nak tutup tohmahan orang terhadap saya? Sekalipun gambar berkenaan sudah dipadamkan dari Facebook Mamat, gambar itu sudah tersebar merata-rata. Buat masa ini, saya tak boleh terima Mamat, nak bercakap atau berjumpa dengan dirinya sekalipun, saya tak boleh. Mamat pernah cakap, dia sayang saya. Saya tak faham apa erti sayang bagi Mamat. Jika benar-benar menyayangi saya, beliau seharusnya memelihara air muka dan maruah diri saya. Justeru, saya amat-amat terkilan dengan sikap Mamat, sangat kecewa dengannya.
Dan Fida sudah tidak boleh mengagak ke manakah hala tuju hubungan mereka berdua:-
Bagi saya, sekiranya Mamat berasakan dirinya bersalah, dia harus minta maaf dengan ikhlas, tak perlu mempertahankan dirinya lagi. Kesungguhannya saya tak nampak. Maaf Mamat tidak berharga. Dia tak mampu mengembalikan maruha saya yang tercemar. Saya tak pasti di mana pengakhiran perhubungan kami nanti. Saya berasakan diri ini seolah-olah teraniaya.
Dan Fida menjelaskan tentang fesyen bertudungnya yang makin pelik semenjak kebelakangan ini:-
Tujuan asal saya bertudung kerana mahu menutup aurat, kini saya terpengaruh dengan fesyen. Fesyen bertudung saya hari ini tiada kena mengena dengan sesiapa, termasuk Mamat. Namun selepas menyedari ada pihak yang tidak senang dengan fesyen tudung yang saya gayakan, saya minta maaf kepada pihak yang tersinggung. Saya tidak lepas daripada melakukan kesilapan.
Semoga Fida kembali bertudung seperti biasa.