27.12.12

sapa nk beli??

 
 
salam...
uolls masih ingt lg x dgn entri i psl i ada beli luggage baru tu??
klo xingt leh baca dekat SINI...
 
td godek2 tenet tjmp lg promo psl luggage tu...
uolls leh tgk kt livingsocial klo berminat la nk beli...
i just bgtau je..
xbminat xpe..
i xrugi ape2 pn...
sj nk promote kot2 ada yg bminat nk beli...
regenye plak jimat RM10 dr jumlah i beli..
sgt2 berbaloi hokeyyy...
 
 
selamat bersoping online ye..
daaaaa

BAHAYA AIR MASAK KEPADA BAYI BAWAH 6 BULAN



Walaupun dah berkali2 di igtkan jgn beri bayi bawah 6 bulan minum air masak, namun masih ada ibu bapa yg masih amalk...an beri air masak pd bayi mereka. Antara sbb desakan orang tua, nak kasi kuning si anak cepat baik, bilas tekak anak lepas minum susu, supaya anak senang buang air etc.

Kajian ini khas untuk bayi yang menyusu susu ibu sepenuhnya & yang menyusu formula.

Semoga info2 ini dapat menyedarkan ibu bapa kenapa pemberian air masak tidak digalakkan kepada bayi berumur 6 bulan ke bawah.

Merencatkan Tumbesaran

Perut bayi sangat kecil. Apabila perut bayi telah dipenuhi air, bayi akan merasa kenyang dan kurang berminat untuk menyusu susu ibu. Akibatnya segala khasiat susu ibu tidak dapat diberikan secara optima kepada bayi. Ini boleh menjejaskan pertumbuhan dan kesihatannya kerana air tidak mengandungi sebarang khasiat. Di samping itu, kajian mendapati pemberian air glukos pada minggu pertama kelahiran dikaitkan dengan kehilangan berat badan yang banyak lalu merencatkan tumbesaran.

Merencatkan Akal

Memberi air kepada bayi di awal kelahiran didapati meningkatkan tahap bilirubin di dalam darah. Menurut pakar Laktasi dari Kanada, Anne Kirkham, pemberian air akan memburukkan lagi keadaan bayi yang dierang jaundis (sakit kuning) sehingga menyebabkan ‘kernicterus’ iaitu Terencat Akal’. Bayi juga akan menjadi bertambah mengantuk dan lesu tidak bermaya.

Mengancam Nyawa

Air boleh membawa kuman. Ini menyebabkan bayi terdedah kepada cirit birit jika kebersihan tidak dititikberatkan. Pencemaran boleh berlaku di pelbagai peringkat, seperti air diperolehi dari sumber yang tidak selamat ataupun bekas air dan puting yang tidak bersih. Air akan menghakis salutan pelindung penyakit yang dihasilkan oleh susu ibu dan ini akan mendedahkan bayi kepada pelbagai jangkitan.

Mengakibatkan Sawan Tarik

Air sangat berbahaya jika diberikan kepada bayi terutamanya yang berumur di bawah 5 minggu. Terlalu banyak minum air akan mencairkan garam di dalam darah bayi. Ini akan mengakibatkan suhu badan yang rendah, kembung atau sawan tarik. Sindrom ini dipanggil ‘Oral Water intoxication’.

Sebenarnya susu ibu sudah mencukupi untuk bayi tanpa perlu ditambah air atau cecair lain kerana susu ibu mengandungi 88% air. Kolostrum yang terhasil di awal penyusuan dapat membantu membersihkan perut bayi dan mengelakkan sembelit. Tiada air tambahan diperlukan untuk proses tersebut. Oleh itu..beri bayi anda susu ibu sekerapnya.




♥♥ info dipetik dari fb♥♥


ALHAMDULILLAH i mmg xpenah bg air 0 pd anak2 i dr lahir hingga usia mereka 6bln...
walaupun my mom ada srh bg, tp i xbuat pn...
i xkesah kne mrh dgn my mom, jnj anak2 i sihat...
jd pada ibu2/bakal2 ibu di luar sana silalah sokong penyusuan susu ibu ni..
xrugi mana pn..
malah byk khasiatnye...
jgn ingt bile bg ank full susu bdn ni, body kite xkn kurus/langsing...
kevin zahri penah bckp, pd ibu2 yg nk susukn anak lupekan psl diet..
ble anak kite dh x spenuhnya susu bdn, mse tu la br kite blh bdiet..
lg 1, tu anak kite (manusia)..
bkn anak lembu (bg susu formula)...
lebih baik kite sndri yg susukn mereka..
akan merapatkan lg hubungan ibu & anak...

ammar main sorang - sorang




26.12.12

wordless wednesday

 
 
salam...
just nk bgtau kalendar ni i br je dpt semalam..tp debot dh contengkn...
 
 




25.12.12

perubahan zaman

 
 
 
tahun 1991
 
A: nenek awak nama ape??
B: semah binti hassan
 
tahun 2020
 
A: nenek awak nama ape??
B: natalia ellysa liliana binti eliff evans



sumber: fb

 

tempat mencari rezeki

 
 
salam...
lama rasanya xupdate blog secara serius...
asyik upload video anak2 je...
 
arini i nk tunjuk tmpt ddk i di opis..
tmpt cri rzki la katakan...
ada masa tmpt i cntik & kemas... xmalu puji diri sendiri..
tp bila saat2 bz melanda mmg jd mcm tongkang pch la...
pnuh dgn kertas2 yg blm di failkan...
jom layan pic...

cantik x partition i???
 
 
 
ni port i ber fb... abaikan kertas2 yg bselerak tu ye...

ni sudut keychain + pic anak2...

dkt cni plak i buat port FM + cenderahati dr kwn2...
minat kumpul FM ni br je bmula...

yg ni nk tau x port ape?? port i mengepam hasil tenusu...
ddk bwh meja je...hahaha
 
 
d sebabkn partition i ni colourfull, sume member2 opis ckp tmpt i ni mcm taska je...
hahaha...
ada aku kesah diaorang nk ckp cmtu...
jnj mak rasa cunnn je tmpt makkk nokk...
mak tiri i a.k.a timbalan pn xbising i deco partition i cmni, diaorang lak yg lebih2 kn...
hahahaha...


20.12.12

luggage baru


salam..
ritu masa dok belek2 hp tnmpk pic ni...
lupe i nk update kt cni psl pic ni...

lps blk dr cuti2 mesia kt s'wak ritu luggage i dh rosak..
yela org2 yg kj kt kabin tu kn men cmpk2 je beg msk kargo..
so roda & pemegang utk tarik beg tu dh patah...
kne bli luggage br..
skali godek2 tenet jmp luggage yg cntik + murah + bli smp 3biji dgn saiz bebeza...


ni la luggage yg i beli kt milkadeal..
i beli 3biji beg ni dgn rege RM399..
rege sebenarnya RM14++...
ha murah x??
murah kn??
tu sbb i beli...
i & en.suami sgt2 bpuas hati dgn beg ni...
cantik pstu roda dia fleksibel..
boleh pusing2 ikut mne2 arah yg kite nk mse kita tarik beg tu...
nmpk no jakunnya i ni...

pstu lak mse order beg ni kite leh pilih warna ape yg kite nak..
warna oren tu je yg i xbpe puas ati sgt..
mse dok pilih2 tgk cm cntik je..
skali dh smp xbpe cun plak warna nya...
xcun pn xpela jnj i dh dpt beg ni..
br la trasa cam org kaya je...
wahhhh kaya la sgtttt kaw ni anum...
hahahaha....

9.12.12

kakak bermain dgn adik


salam...
jom layan video kakak bermain dgn adik...




6.12.12

muara hati - debot version

 
 
salam...
lama kn xupdate blog...
alasan yg sama ye xyah tnya la sbb ape xupdate blog ni...
malas nk ckp...
eleh mcmla ada yg btanya kannnn???
hahaha...
poyos je i ni...
 
penah dgr lagu muara hati yg dinyanyikn oleh dato' ct & hafiz AF??
ha video kt bwh ni versi anak dara i lak yg nyanyi...
jom layannnn...
 
 


29.11.12

kakak & Olam (kolam)

 
 
salam...
smlm dh tunjuk pic ammar bermandi - manda di dalam jasinki...
arini nk tnjuk pic kakak bermandi - manda di olam (bahasa kakak) plak..
tp mohon maapla pic kakak mmg seksi ketika mandi...
tontonan tidak seswai utk golongan2 lelaki bujang kerana takut akan menaikkan nafsu anda...
hehehehe...
 
 


27.11.12

ape agaknya tajuk yg seswai utk entri ni???

 
 
salam...
sunyi lak rasanya blog i sejak 2menjak ni...
bz tahap gaban kt opis...
blk umah, mmg penat gila...
kdg2 nk layan anak2 pn rasa xbermaya...
penat gila...
 
npe la i ni xjd robot je...
klo jd robot kn senang..
wat keje je sepanjang masa...
robot kn xpenat...
on la 24jam skali pn, robot ttp jalankan tugas dia...
ni la akibatnya klo dh tension dgn keje yg byk...
fikiran pn dh ke laut mike oii...
 
mukadimah pjg bejela...
pdhal dlm entri ni nk upload video kakak je pn...
sblm rakam video ni, bkn men lg kakak bckp mggunakan fon papa...
tp bile dia sdar yg mama dia nk rakam, terus malu2 pstu nk ckp pn segan...
ssh skang nk rakam pergerakan dia skang ni...
cpt je sedar yg kite nk wat sesuatu...
 
layan jela ye video ni...
zasssssssss....
 
-
-
-
-
-
-
-
 
 


23.11.12

ammar VS dhuha


 salam...
kt bwh ni pic si gebu iaitu ammar & ank buah i namanya Dhuha Anaqi...
ari tu dia ddk umah i 3ari sbb akak i g kursus...
my mom tlg jagakan sbb Dhuha ni susu bdn...
klo dia mragam, abg ipar i xreti jg sgt sbb selalunya bile dia nangis dia akn cri habuan dia iaitu susu bdn...
memandangkan ammar nyusu bdn, so dia akn nyusu bdn dgn i jgk sementara kakak i g krsus...

mereka bdua sebaya, lahir pada tahun 2012 cuma bebeza bulan je...
Dhuha lahir bulan 2, Ammar bulan 8..
dr segi bdn 22 gebu...
Dhuha dh kurang sikit kegebuan dia sbb skang ni dia makin nakal & ligat...
maklumla dh pndai menjulur...
mmg licin la lantai umah dia mop...
hahaha... 

mse tgkp pic ni i nk mndikan si ammar...
kebetulan si dhuha ni br bgn tdo...
2 sbb muka dia serius je lgsg xsnyum...
ammar je yg senyum...
suke sgt bring sebelah dhuha ni...
hahahaha...



21.11.12

celaru~~

 
 
salam...
dh beberapa hari i xupdate blog...
xtau nk update pe...
xde idea nk update story mori wat mse ni...
 
kj kt opis makin ari makin byk...
nk2 selepas juruteknik yg sorang tu dh bpndah ke fakulti lain, sume kj dia i buat...
klo lupe psl dia, baca SiNi...
lepas ni plak sorang lg juruteknik akan dtukarkan ke fakulti lain jgk...
kj dia pn 50% i kne buat jgk...
tggal i jela juruteknik yg ada wat masa ni...
i skang ni ibarat diluah mati emak, ditelan mati bapak...
 
makin ari makin tension dgn bos i yg mulut cam puaka tu...
dpn kite mulut manis, blkg kite mcm2 dia kutuk dpn org...
rasa mcm nk bunuh je bos i tu tau...
seb bek iman kuat lg walaupun ada masa meroyan jgk dlm opis...
hahaha...
 
dgr cite plak ada org baru akan ganti tempat yg 0 tu tp jawatan dia lg bsr dr i...
maklumla i ni cuma J17 je..
yg akan msk J29...
skang ni i masih riso, tkt nnt J29 msk dia xnk bntu i lgsg buat kj2 J17 ni...
klo dia xnk buat mmg i MATI la wt sorang2...
3 org juruteknik punya kj, 1 org je yg kena buat...
ni la akibatnya bile kj d bahagian maintenance...
segala masalah, sume kne handle...
klo xdpt selesaikan aduan dgn cpt, btubi2 soklan dr staf mahupun student btanya bile aduan yg di hntr akan selesai...
yg jd persoalan, BILA agaknya org baru akan msk???
 
dkt opis ni i dh mcm retis kawww...
mne2 pegi sume org tegur...
tp bkn tegur tny kabar, sume tny psl aduan2 yg dhntr dh setel ke blm...
kdg2 rasa mcm nk pkei topeng je dtg kj...
xde org tegur tny tu ini pd i dh....
kan kan kan??
otak pn dh mereng xlarat bpikir...
 
 
 
 
YA ALLAH, berikanla kekuatan kpd hambamu ini dlm menghadapi segala cabaran & dugaan di dunia ini... aminnnn


19.11.12

perbualan 2beranak



salam...
moh ikuti perbualan 2beranak ni ye...

situasi : Dalam bilik tengah sikatkan rambut si kakak yg baru lepas mandi...

mama : kakak, mulai besok mama hantar kakak & adik kt umah mak (pengasuh) tau... opah dh balik kg, jd kakak kena g umah mak...

kakak : umah mak??? yea... yea.. umah mak... umah mak...

mama : kakak jaga adik tau... adik kecik lg... dulu xde adik, skang dh ada adik jd kakak kena la tengok2 kn adik klo mak (pengasuh) sibuk...

kakak : ok mama...

mama : ha nnt bolehla kakak main dengan AFRINA (kwn gdh di rumah pengasuh)....

kakak : ha NA?? (singkatan nama afrina)... alorrr... oh mannnnn...

mama : amboiiiii.... ha ha ha ha... (dalam hati mana la anak dara aku ni blaja ckp cmni...)

16.11.12

sama x 2beradik ni???

 salam...
nk tny kt uolss ni pic my buah ati...
yg sebelah kiri pic si kakak mse baby...
yg sebelah kanan lak ofkos la pic si Ammar...
sama x muka mereka bdua??
ke xsama???

 



~~ mari bersembang dgn Ammar gebu ~~


salam..
video ni fresh dr oven..
sblm ni i ada tgkp video baby Ammar tp x upload pn kt mne2 bek fb mahupun blog...
tp smlm lps en.suami tgkp video ni rasa nk upload plak kt blog utk tontonan uolss...
cdg nk upload mlm td tp xsmpat...
hehehehe...

moh layan video baby ammar yg skang ni dh pandai nk bsembang...


koko Tok Abba

 salam...
malas nk bebel2..
straight to the points ye...

uolls penah tgk katun Boboiboy x??
klo penah tgk mst tau kn pasal Koko Tok Abba ni...
ala yg si adudu sibuk nk curi resepi Koko Tok Abba ni...
mcm2 taktik yg dia buat utk curi resipi Koko Tok Abba ni...

so nk jadikan cerita jumaat lps time rht pjg i g jln2 ke bandar baru bangi...
kwn i nk cri jubah...
lps pusing2 cri jubah we all pegi ke ayamas bangi nk bli nasi ayam..
sementara tggu order kitorang siap, i belek2 la produk2 ayamas & produk2 yg len yg djual di sini...
skali terjumpa la dgn Koko Tok Abba ni...
trus ambil n beli kawww...
dh bli eksited nk blk umah nk bncuh air Koko Tok Abba ni...

ni la Koko Tok Abba...


ni paket2 kecik dlm pek besar tu... ada 10pek sumenye...


poyo gile kn beriya nk bncuh koko mngikut sukatan yg diberi...
siap pkei botol susu kakak lg tok sukat air...hahahaha


air yg telah siap dibancuh...



so mesti uolss nk tau cmne rasa Koko Tok Abba ni kn??
rasanya semestila rasa koko...
xkn rasa kopi plak kn...
hahaha...

siyes i ckp, rasa dia mmg sdp...
xsmp seminggu dh abeh pn koko ni kt umah i...
kakak pn suke minum air ni...
asal dia msk dpur je mst mntk kt i air Boboiboy...
klo bncuh bkn men mrh lg kakak pd i...
so nk xnk kne bncuh tok dia jgk...

rege bg koko ni mhl sikit RM12.90...
dlm tu ada 10peket kecik...
tp rasa mmg tidak menghampakan...
klo nk try, sila la ke AYAMAS di Bangi...
tmpt len i xtau kt mne da jual...
hehehehe...



14.11.12

first time mandikan AMMAR

 
salam...
nk cite 1 stori psl en.suami...
i dh xingt tarikh kejadian ni...
yg i ingt masa tu i blm stat kj lg kire masih dlm cuti bersalin la...
i tgh bz masak klo xslh i...
 
tgh klam kabut masak, ari pn dh nk malam...
i soh en.suami tlg i mandikan Ammar...
mula2 en.suami menolak katanya dia xpandai...
lgpn baby Ammar kn kecik lg br 2bln lbih masa tu...
 
tp isteri dia ni soh jgk en.suaminya blaja...
i siap ckp lg smp bile xretinya klo xcuba...
nnt smp bile2 xreti mndkn anak...
lgpn bdn Ammar kn tegap, so xssh sgt nk pgg dia masa mandikan dia...
 
so dgn beraninya en.suami menyahut cabaran i...
mula2 dia kekok jgk la mse mndkn Ammar...
tp bile dh lama2 en.suami pn dh bese...
 
skang ni pn klo i bz d dapur, trus je en.suami yg mndkn Ammar...
xyah i srh pn dia akn wat...
ni yg wat i sygggggg lebih kt en.suami ni...
hahahaha kuat bodek tol i ni kn...
 
masa en.suami mandikan Ammar smpat la snap pic...
tp xdpt snap dr dpn...
sbbnya en.suami i ni pemalu orgnya klo bgambo...
hahahaha....
 
 
 
 


kakak yg semakin petah bercakap...



salam...
heaven sgguh mggu ni drive g kj n blk kj...
kluar uamh lmbt pn still jln xjem...
pstu lak selang seari kj pstu cuti...
klo la tiap2 mggu kj cmni kn best...

arini nk cite psl anak dara i...
si kakak la sapa lg kn...
semakin ari semakin petah dia bckp...
kdg2 smp xtjwb i dgn soklan2 yg dia tny...

contoh mcm mlm td...
kakak n en.suami tgh layan movie kt laptop sbb i & my mom tgh tgk adam & hawa...
so, 2branak ni tgk movie la kt laptop smbil pkei earphone...
pstu hpon en.suami bebunyi...
en.suami pn angkt & trus ckp...

yg si kakak ni tgk je papa nye bcakap dlm hpon...
lps en.suami ltk hpon, slalunya i yg akn tny soklan pd en.suami sapa yg kol n ape org tu nk kn...
tp mlm td bebeza...
si kakak ni yg laju tny soklan pd papanya...
sapa?? sapa?? ha?? npe?? npe??
selagi papanya xjwb slagi tu la dia akn tny...

i & my mom pecah perut tgk glagat dia tny soklan cmtu kt en.suami...
aduyaiii kakak...
nmpk nya tugas mama, kakak dh amik alih ni...
mulut pot pet pot pet xhenti...
budak2 cpt betul blaja...

kdg2 i slalu nyakat si kakak ni..
bile i ckp, ermmm xnk kwn kakak dh...
mst kakak akn ckp, xnk kwn sudahhhh...

pstu bile mainan dia bsepah2 di ruang tamu, mesti dia akn bebel2 dgn i konon2nya i la yg sepahkn sume benda tu...
walhal tu mainan dia...
mama dia jgk yg kne bebel...
mama ni.... epah2 tau... ishhh... ya ALLAH... 
(smbil bebel2, kakak amik mainan tu & smpn dlm bakul mainan)
kdg2 i pn jd konpius sapa yg slh sbnrnya...
hahahaha...

anak2 zaman skang mmg bijak sgguh...
dgn atuk & opahnya lg la byk yg dia bebel...
apa yg my mom buat, suma xbetul...
dia plak yg ajar org tua tu...
hahaha...

ni pic lama... pic terbaru kakak xde save dlm pc opis ni... hehehe...

12.11.12

style ammar tido

masa ni baru tdo... kepala elok je atas bantal...


kepala dh mula trun sikit dr bantal...


kepala ammar semakin menurun.. kaki pn dh ke bawah...


akhirnya kaki pn dh tegantung... klo dibiarkan silap2 trus tjth dr enjut2 ni...


11.11.12

AMMAR 3 Bulan

salam...
07/11/12 baby AMMAR genap 3bln...
cam bese tiap2 bulan bwk g check up...
awal pagi dlm pukul 6:45pg i dh kluar umah...
nk dpt no giliran awal so knela kuar umah awal...
smp KK Kajang dlm pukul 06:57pg...
smp2 sne park kete trus amik stroller ltk ammar dlm tu...
time g check up i tpkse g sorang2 sbb en.suami shift pg ari tu...
kakak kne tggai kt umah ngn opah...
bratur dlm 40minit, br la kaunter tiket dibuka...
i dpt no 3...
xsia2 kn dtg awal...
sementara tggu no giliran i g bli srt khabar n srpn pg sikit...
lapo perut ni pg2 xmkn lg...
nk2 baby ammar dh nyusu, lg la i rasa cpt lapar...
bile dh stat no giliran di panggil cm besela nurse akan soh i bukakan bj ammar n letak ats tmbg...
ALHAMDULILLAH brt ammar naik lg walaupun xbyk...
berat dia skang utk 3bln = 6.6kg...
nek sikit je sbb lps blk s'wak haritu ammar kne selsema, n mnyukarkn dia utk mnyusu byk...
kahak byk kt tekak dia...
tu yg dia xbpe nk nyusu sgt...
lps tmbg brt, nurse tny dh pndai nerap ke blm..
i ckp blm lg cuma dia dh ngiring2 je...
lps nurse cek sume tu i bwk ke 1 lg bilik utk suntikan 3bln plak...
cucuk ape tah namanya dh lupe plak i ni...
sjk dh bsalin ank kedua ni, daya ingatan dh kurang la kwn2...
byk gamaknya putus urat aritu mse bsalin...
tu yg asyik lupe je...
hehehe...
mse kne cucuk, ammar xnangis pn...
lps cucuk trus i blk umah anta ammar...
blm stat hntr pengasuh lg sbbnye pengasuh ank2 i blm blk haji lg...
so my mom tlg jagakan...
dh setel sume gerak trus msk opis...
i amik time slip je kt KK Kajang td...
bln dpn xsbr nk tmbg lg brt ammar...
nk tgk bpe byk lak naik...
hehehe...
pic ammar 3bulan... pp menten labuh ye... hehehe...

9.11.12

renung - renungkan selamat beramal 2#





MC???



asslammualaikum wbt..
arini ari jumaat...
yeahhhh...
bsk cuti..
i suke sgt2 hokey ddk umah...
xsabarnyeee nk tggu kul5 ni...
hehehehe

smlm 08/11/2012 i MC lg setelah 3bln MC bersalin...
aje nye ye asyik MC kj ko ni anum oiii...
bek benti kj je ye dak??
hahahaha...

i MC sbb smlm kena gelegate (org perak sebut cmni)...
i badan kenanya...
jenuh begaru kome oiii...
xtdo mlm i tau asyik menggaru je...
smp muka2 i pn jd bgkak gara2 gatal2 tu...

smlm g kinik doktor bg injection...
sbb gatal 1bdn...
nk bg cpt ilang..
balik umah i mkn ubat yg diberi dan sapu losyen yg dktr bg jgk...
dh rasa jd mcm zombie kg pisang plak...
hahahaha...

tp arini gatal2 tu msih ada...
ngetip2 je rasanya kt balik kelipat lutut i ni...
kang d garu tkt lg byk merebaknya...
so tahan jela..
seb bek bwk ubat...
mkn ubat kang hrp2 xde la gatal2 dh...

hokey tu je yg i nk citekan...
xmenarik pn...
mst uolls rasa rugi lak membacanya...
tp yg pasti ADA AKU KESAH??
hahaha..
jgn marah...

daaaaaaaaaaa.......

7.11.12

kembali bekerja



salam...
hi hi hi hi...
2ari xupdate blog...
xbz pn...
cuma mls je...
hehehehe..

smlm 06/11/2012 i dh stat kj semula...
prasaan??
sgt2 mls nk bgn awal pg utk pegi kj...
bgn tdo i temenung je atas katil...
mse 2 siap bfikir lg klo la i ni benti kj dok umah je jg anak wahhhh heavennnn nye rasa...
xstress pn lyn kerenah anak2 ni...
mklumla d rumah i la bos...
bgn tdo kul bpe2 pn blh kn...
xde sapa mrh...
i je yg akan mrh anak2 klo diaorang wat perangai...
garang kn i ni??
hahahaha

tp memandangkan en.suami i bknnya seorang TAN SRI, DATUK, or berjawatan besar nk xnk kenala kj jgk...
sbg isteri yg mithali (puiiiiiii) i knela bantu en.suami mencari nafkah bg mencukupkan keperluan idup demi membesarkan anak2...
ye dakkk???
syg suami la katakan, kenala berkorban jiwa & raga...
ayat xleh blah aku ni...

msk2 je opis sume kwn2 tegur i maklumla 3bln cuti...
so ramai yg btanya kabar i & anak2...
klo staf2 laki plak sume dok tny "dh bukak kedai ke blm?"
cm siot je soklan diaorang tu kn??
pd yg dh bkahwin mst akn phm dgn soklan cmtu...
hahahaha...

cm bese atas meja penuh dgn krtas2...
i cuti 3bln xde sapa tanggung kj i hokeyyy...
bos i xbg jrtktnik sorang tu tggung kj i...
sbbnye??
dia pn msk kj ikut suke ati mak pak dia je...
kdg2 pg msk kj, ptg xmsk...
dh tu plak punch pkul 8 tp btg idung smp ptg xde...
kdg2 punch pkul 9,10,11....
suke2 dia je nk msk kul bpe...
ble cek kdtgn dia dlm sistem, klo dia dh punch lmbt, time blk nnt mst dia akn punch dlm pukul 7,8,9 mlm...
penah 1ari tu dia punch kul2ptg, punch blk kul11mlm...
aje gilakn??
dia ingt opis ni bukak smp kul 11mlm ke??
agak2 le der nk mnipunye...

kt opis i klo punch gne on9...
umah dia lak dkt area kwsn upm...
so blh la punch sbb guna wifi upm pny...
klo dia guna tenet mlalui streamyx ke, broadband ke dia xleh punch...
tu sbb dia leh punch suke2 ati dia kul bpe dia nk...
xadil kn??
tp xpe bos i dh amik tindakan...
tggu dan lihat jela...

eh eh eh...
dh mlalut i ni...
xpasal2 mngumpat org plak...
br je thapus dosa lps bsalin ritu, ni dh tmbh blk...
aduyaiiii anum ni...
bile nk insaf gamaknya???

k la nnt i update lg hokey...
see u soon...
daaaa

4.11.12

putu perak

 
 
salam...
 
 
 
 
ha terliur x tgk putu piring ni???
ni la kueh feveret i...
mmg mavelessss wey...
xtipuuuuu...
kuih ni xmanis, xseroi & yg paling penting sdppppp....
tp klo nk beli kne beli dkt pasar malam pekan tapah, perak...
 
i stiap kli blk kg slalu pegi beli putu piring ni...
klo beli tu bknnya beli sikit...
mst bli byk...
klo x beli tu, aduyaiiii rse myesal pn ada...
tdo mlm tmimpi2kn putu piring ni...
wahhh nmpk sgt menipu nye kn...
hahahaha...
 
kelainan puti piring ni ialah inti dia dr kelapa...
kebanyakan putu piring yg djual area kL/selangor ni berintikn gula melaka...
dh tu plak tekstur tepung dia seroi...
ecececeh...
dh mcm chef joe lak bg komen...
puiiiii....
rasanya pn xdela sdp sgt...
 
dh byk tmpt i cri putu piring yg berintikn klapa cmni...
tp xbhasil...
klo uolls da jmp sila bgtau i ye...
nk beli n rasa sama ke x ngn putu piring feveret i ni...
 
putu piring ni diniagakan oleh psgn suami isteri...
alimmm ko pkcik ni...
isteri n ank2 tdung labuh...
msk je wkt solat mst gerai ni dttp utk menunaikan ibadah ALLAH...
pkcik n mkcik ni lak xsombong lgsg...
sntiasa snyum...
tu sbb la gerai dia tiap2 mggu ramai yg beratur bli putu piring ni...
 
ha yg pkei kopiah tu la pkcik tu.. sebelah tu isteri dia...
 
klo uolls nk rasa sila la perg ke pasar malam pekan tapah ye...
mmg tidak akan mngecewakan la..
sumpahhhh xtipu...
tp yg buat anda kecewa klo pkcik tu xniaga...
hahahaha...
 
 
 
p/s: rasa mcm nk promote kt JJCM je mkn putu piring pkcik ni...


3.11.12

sarawak part 7#

 
 
salam...
i rasa ni last entri psl s'wak...
insyaALLAH thn dpn klo da rzki i ke sana lg, i akan cite lg kt uolls...
tp xdela g tmpt yg sama...
nk g tmpt len plak...
 
pg sabtu sblm we all blk semenanjung tu we all g soping2 tok kli terakhir...
misi ritu nk beli kek lapis, ikan terubuk masin, tshirt s'wak & fridge magnet..
abg spupu i bwk we all ke pasar satok...
sronok g pasar satok ni sume ada...
mak lang i ckp org jual biawak, landak sume adalah...
tp mse g pasar satok i xjmp lak org jual binatang tu...
 
smp pasar satok, dh tengahari..
cuaca panas gila...
org pn ramai...
lalu je kt tmpt org jual sayur tu, tnmpak serai dia masyaALLAH gemuk2 wey..
gerammm je tgk...
klo kt kL serai nye alahai halus2 je...
jarang la dpt beli serai yg besar2 ni...
rasa cm nk beli je...
tp ble pkir2 blk, mcm xmsk akal lak beli serai tu kn bwk blk semenanjung...
kang ada jgk yg ckp i ni buang tebiat...
hahahaha...
 
jln pny jln, jmp gerai yg jual ikan terubuk masin...
pic mmg i xtgkap la...
cmne nk tgkp en.suami dkung ammar guna pendukung baby tu..
i lak pegang tgn kakak...
dgn cuaca pns tu mmg dh mls la nk tgkp pic...
so maaf la kwn2 pic xbyk...
 
lps bli ikan terubuk masin, tjmp lak org jual kek lapis...
trus borong kt situ je kek lapis...
dok rasa jenis ni jenis tu mne yg sdp trus gerak plak ke grai yg jual tshirt2...
borong tshirt lak kt ctu...
ngatkn abg spupu i dh xbwk g tmpt len...
so we all pn soping ctu jela...
ble dh abeh soping sume tbe2 abg spupu i ckp nk bwk g tmpt org buat kek lapis...
rasa mnyesal pn ada sbb dh borong abeh kt pasar satok td..
tp xpela i just tgk2 je kt ctu...
mak lang i ckp sume sama je kek lapis ni...
ble rasa sample kt KEK LAPIS DAYANG SALHAH, mmg betoi pn rasa lbih kurang je ngn yg i bli kt pasar satok...
so rasa mnyesal tu tbe2 hilang...
hahaha...
 
lps pusing2 area pkmpungan yg buat kek lapis ni, ronda2 lg bandar kuching...
skali abh i ajk g umah kwn dia...
so gerakla ke Batu Kawa...
sembang2 kt umah kwn abh i dlm sejam lebih br blk umah mak lang i...
smp umah trus paking barang2 yg dbeli n kain baju msk dlm beg...
packing pny packing seb bek muat beg...
dlm hati riso gak tkt tlbih berat mse nk check in nnt....
tu la soping xingt dunia, jd cmtula...
hehehhe...
 
dlm dok kms2 brg pak su i smp anak branak...
skali dia dtg bwk lg ikan sutan 1kotak...
msing2 bpndangan 1 sama len...
yela hasil soping td pn xpsti lbih muatan ke x, ni dtmbh lak 1kotak ikan sutan paksu i bg..
nk ditolak kang xsmp ati sbbnya pak su i dh siap pack dlm kotak...
nk x nk bwk jgkla...
 
lepas makan mlm, kami sume berangkat ke airport kuching...
ank2 paksu i suke gila diaorang dtg airport...
rupe2nya tu la ptama kli diaorang dtg airport...
mcm2 glagat anak2 pksu i tu men troli, lari sne sini...
airport kuching ni sunyi je...
xmcm kt KLIA @ LCCT...
ramai org...
 
lps bsalam sume we all pn msk ke balai blepas...
ddk lepak sne smpla flight smp...
we all blk nek flight yg terakhir pukul 1150mlm...
mse ni la br i teringat nk tgkp pic...
hehehehe....
 
 
smp di LCCT dlm pukul 0100pg bersamaan ari ahd...
skali flight ni parking jauh dr terminal...
dkt 1km jgkla kami jln kaki msk ke dlm...
kesian sgt dgn abh i sbb jln jauh...
kaki dia dhla xkuat...
mse dlm flight la dkt 2jam ddk, so kaki abh i kebas sikit...
mse dkt2 nk smp tu abh i nk g toilet, skali ada org dlm tu...
lama gila org tu dlm toilet...
abh i xdptla tunaikan hajat dia sbb isyarat pkei tali pggang dh bebunyi...
 
mse trun dr flight tu mmg abh i dh terhuyung hayang mcm nk jtuh...
yela dgn kaki dia yg kebas tu dtmbh plak dgn rasa nk tkcing pastu kne jln jauh lg...
mmg kesian sgt2 dkt abh i...
mse trun fligt abg i da request dkt pekeja AA ni mntk kerusi roda...
skali pekeja AA ni ckp klo mntk on the spot xkn dsediakn...
klo nk kerusi roda kne booking sblm kite nek flight lg...
kirenya mse kt airport s'wak la dh kne booking...
truk gila kn AA ni???
andai kata la ada org tibe2 pengsan ke or tibe2 meninggal ke mse nk trun dr flight tu cmne??
xkire la on the spot ke booking ke, AA kne la sediakan jgk prkhdmatan tu...
helllo kitorang byr tau tmbg...
so customer always right...
 
bila abg i dgr je pekeja AA ckp cmtu trus berubah air muka dia...
mmg abg i marah gila...
dia sound la pekeja AA ni...
tp diaorang wat xtau je...
truk gila...
nk xnk abah i bjalan la jgk masauk ke dlm terminal ketibaan tu...
d separuh jalan, abh i dh xtahan sgt, trus dia buang air kecil kt blkg lorong jln kaki tu...
sian sgt tgk abh i masa tu...
 
lepas abh i buang air kecil, my mom n abg i pimpin bahu abh i...
mmg abh i dh xlarat nk bjln...
jln kjp berenti...
jln kjp berenti...
i pn sama...
lenguh dukung si ammar ni...
en.suami lak tgn kanan dkung kakak, tgn kiri pgg kek lapis...
so msing2 bwk bebanan...
we all la yg terakhir kluar dr terminal ketibaan tu...
prasaan mrh dkt AA ni smp skang msih ada...
abg i ckp dia nk wt report psl kes ni...
xpsti la i dia dh wat ke blm...
hrp2 dia wat la...
AA ni pn kne la jgk naik taraf sistem diaorang...
walaupun buat tambang murah, penumpang still jgk byr tambang tu...
bkn free je...
so kebajikan penumpang knela amik tau sikit...
 
lepas amik beg sume, adik ipar i dh tggu...
kami pn blk la ke rumah...
smp umah dlm pukul 3pg lbih...
smp2 trus tdo la...
xpkir ape dh sbb penat...
sedo2 pg tu pukul 12tghari...
dh bkn pg, tengahari anum oi...
jam bunyi pn xsdar lgsg...
truk betulll...
hehehehe....
 
sekian tamatla cerita i di kuching...
1 pjlanan yg sgkat tp best sbb dpt jmp sedara mara yg dh hmpir 26thn i xpenah jmp...
insyaALLAH thn dpn ada rzki kite jmp lg di sana...
aminnnn...


2.11.12

penghibur hati 1#

 
ni la gelagat kakak & adik yg sempat i tgkp bile bosan2...
suke tgkkk...
 
 
 
mekaseh byk2 kpd PN. EIDA BAHARUM sbb ajar saya edit pic...
hehehehe...


sarawak part 6#

 
kite smbg lg entri seterusnya walaupun i dh blk ke semenanjung genap sebulan...
ada aku kesah??
wakakakaka...
 
bsk pgnya dlm pukul 9:30 pg we all dh gerak blk ke kuching semula...
kjp je dkt bintangor..
3ari 2mlm di sana...
mmg xpuas ddk di bintangor...
byk tmpt xsmpat nk pegi...
xpela da rzki thn dpn i leh pegi lg...
tiket free kn tiap2 thn...
so kmpul wet blanja jela...
ye dakk??
 
pjalanan pulang ke kuching cm besela amik masa 6jam...
kli ni kami behenti 2x di kwsn rehat...
mmg xlarat dh ddk lama2 dlm kete...
kematu muntot wey...
 
masa singgah di kwsn rehat yg ptama ada pic yg lawak i jmp tau...
tp pic tu kt hp abg i...
so xdptla upload...
xpe nnt i dh amik pic dr dia, i upload ok...
we all singgah mkn2 dan mnum borak2 kjp pstu gerak lg menuju ke kuching...
otw nk balik cuaca mendung n sesetengah kawasan ujan...
so abg spupu i xdela bwk kete laju sgt...
klo xujan, mlompat2 la lg kami dlm kete tu...
hahaha...
 
setelah 6jam lebih pjalanan, akhirnya smp jgk kami di kuching...
msk2 umah angkat brg sume bagai, pstu mmg xpkir ape tah trus td dgn anak2...
br nk lena my mom dh kjutkn i soh siap2..
dia ckp nk g umah adik dia plak...
pak su omar i soh dtg umah dia...
so i pn siapknla ank2 i...
 
smp d rumah pak su omar, yg ada anak bini dia je...
pak su i xde...
g keje plak...
balik lmbt...
penat je dtg tp xjmp dia...
pak su i da 3org ank..
1lelaki 2perempuan...
kecil2 lg ank dia...
yg sulung br drjah 5 klo xslh i...
yg kecil skali br 6thn...
2 la ptama kli i jmp ngn diaorang...
peramah mak su i & anak2nya...
seronok bsembang n main dgn diaorang...
 
dh sejam lebih ddk kt rumah paksu we all pn blk..
otw nk balik, en.suami ajak abg spupu i g tgk penjara puncak borneo...
dr mula smp s'wak ri tu dia asyik dok tny je jauh ke dkt pnjara puncak borneo dr umah mak lang i tu...
ingatkan jauh, upenye dkt aje...
xsmp 1ominit dh smp...
besar gila penjara puncak borneo ni..
penjara tu baru di buat...
roommate en.suami mse training kt maktab dlu kj kt pnjara sini...
tp en.suami xkol membe dia tu..
so kitorang tgk dr luar jela...
klo x, leh msk dlm kn...
rugi betull...
 
lepas tu trus we all balik ddk umah je...
dh xlarat nk bjalan dh...
tu pn i pukul 8mlm dh msk bilik tdo...
ngatkan mse tu dh pukul 10...
upenye br pkul 8...
tp mata dh ngntuk sgt trus telelap...
zzzzzzzzzzzzz...
 
 
smbg entri seterusnya...

sarawak part 5#

 
salam...
hi hi hi...
lama blog i sunyi sepi kn??
soryla broadband i da masalah sikit...
tu sbb lama xupdate blog...
masih ingt x lagi pasal sarawak part 4# yang i citekn ri tu??
sbnrnya entri tu xabeh pn lg...
kn kt hjg cite i nk upload pic tp yg ada hny skeping je...
xtaula mse dok draf entri tu tbe2 xleh upload pic...
so i hold la kjp entri tu...
bsknye ble bukak blog tgk2 dh publish psl entri tu...
so entri yg ni i akn upload blk pic2 yg xleh msk ok...
layan pic yg i jln2 kt bandar sarikei & bintangor...
 
 
jalan2 sekitar Bintangor...
 
jeti bintangor..

kami be3 je.. ammar dlm kete tido...

xtvt penduduk bintangor setiap hari...membeli brg keperluan & bawa pulang menaiki feri yg dsediakan... mereka ni ddk di kwsn pdalaman...

kapal menarik kontena2....

lambang bg daerah bintangor ialah buah limau...

abangku yg sengal...



jalan2 sekitar Bandar Sarikei...
 

jeti Bandar Sarikei...

lambang bg Bandar Sarikei ialah buah Nenas...

byk feri2 dan bot singgah di jeti ini...


ammar kena buli ngn mama...

kembang sungguh idung ammar kn??? wakakakaka
 
 
lepas jalan2 sekitar bandar sarikei, kami xpulang trus ke rumah...
pak long i bwk we all pegi ke kebun arwah nenek i...
ingtkn dkt la..
upenye pjalan dlm 70km lg...
jauh seyyy...
 
bila dh smp kebun tu, i xtrun pn dr kereta sbb ammar tdo kn...
abg i, en.suami, my mom, pak long n abg spupu i je yg trun...
abg i ni kj MPOB..
so pak long i nk tanam sawit kt tanah tu...
dia nk mntk pndapat abg i la cmne nk tanam sawit kt kebun arwah nenek..
tu yg kami sume g ke kebun tu..
tanah kebun ni xde tanam ape2 pn..
hutan sume...
xde sapa yg usahakan kebun ni..
tu yg pak long i nk tanam sawit tu dr trus trbiar...
tp tp tp...
ada sedikit kwsn kebun nenek i telah diceroboh org...
selamba badak je org tu bakar pokok2 kt ctu utk dia tanam padi huma...
mrh gila pak long i...
bila dpt tahu, rupa2nye org tu spupu mak i jgk...
dia lgsg xmntk izin kt pak long & mak long i...
buat mcm tanah dia sendri...
marah betul my mom kt dia...
 
lps tgk kebun trus we all balik...
smp umah mak long i dh siap msk...
so ape lg trus la mencekik...
mmg perut pn dh bebunyi mntk di isi...
 
ptg smp ke mlm we all xkemana2 pn...
dok umah je..
cuma abg i, en.suami n abg spupu je kluar ke pekan sarikei bli makanan...
abg spupu i blnje ayam goreng..
ala2 mcm kfc tp bkn kfc tau...
nama restoran yg jual ayam goreng tu ialah SUGAR BUN...
hanya kt s'wak je ada sugar bun ni...
kt semenanjung xde...
smbil mkn ayam we all layan DVD cite ikan jaws...
abeh je layan jaws trus tdo..
ngantukkkk....
 
 
smbg lg entri seterusnya...

22.10.12

angkara cik T

 
 
salam...
hai sume...
ceria2 slalu ye kwn..
pd yg bkeja slmt bkeja...
ngeh3~~
 
meh nk cite...
i xmrh sbnrnya ni...
nk tgelak pn ada, sedih pn ada jgk...
tgkla pic kt bwh ni...
 
ni bj ammar.. pe yg anda nmpk??
 
 
xnmpk pe yg i cuba nk bgtau uolss??
ok kite zoom pic lg dkt ye...
 
 
ha dh nmpk x??
 
see...
bj ammar kne ggt ngn cik T...
bj br lak tu...
bli bj br lg la nmpk gayanya...
nk mrh cik T kang org kata nnt dia akn wat mcm2...
so, snyum sokmo jela...
sayanggggggggggg sgt kt cik T...

18.10.12

sarawak part 4#

 
ok kite smbg lg entri seterusnya...
i masih nk bcerita psl s'wak lg ye...
jgn ada yg muntah drh lak bc cite i yg xhebat mne ni kn...
klo ada yg muntah drh skali pun, ADA AKU KESAH??
huahuahuahua...
 
ni merupakan ari ke3 kami di sana...
merangkap ari kedua la berada di bintangor...
lps sarapan, pemandu pelancong kami a.k.a pak long i bwk we all pusing2 pekan bintangor & sarikei...
mula2 we all pegi pekan bintangor dlu...
 
bintangor ni merupakan tmpat my mom mbesar...
di sini la my mom bsekolah, beniaga, belajar menjahit n yg paling penting my mom bjmp ngn
abah i...
ooo suwiittt gitu kn...
destinasi pertama kami pegi tgk tapak umah arwah nenek & atok...
dh jd semak dh kwsn tu...
xde pe yg tggal..
i xtrun pn tgk sbb ammar tgh menyusu...
ddk dlm kete je...
 
lps tu kami g tgk sekolah tmpt my mom blaja dlu...
byk jgkla perubahan yg dh dilakukan pd pekan bintangor ni...
byk kwsn dh membangun..
dlu my mom ckp, bintangor ni dpenuhi hutan banat...
maklumla kwsn pedalaman kn...
skang ni rumah2 batu byk dibina...
sekolah2 pn dh naik taraf...
 
lps pusing2 area sekolah, we all pegi ke pasar bintangor...
time tu plak my mom bjmp dgn kwn lama dia...
ofkos la kwn my mom cina..
my mom ni kn cmpuran cina + iban...
kwn my mom bniaga ikan di pasar tu...
sementara my mom jmp kwn2 dia, i follow pak long i jln2 sekitar pasar tu...
bese2 je psr d bintangor ni...
psr dia kcik je lgpn kwsnnya xdela bsr sgt..
tp tp tp brg2 yg djual d psr bintangor ni murah bebanding dgn tmpt len...
siyes i xtipu ok...
contoh mcm udang kering yg jenis lurus tu..
kt pasar bintangor regenye 1kg = RM100...
klo dkt bandar sarikei or kuching i tgk ritu 1kg = RM120...
see...
bebeza kn??
jauh sgt beza...
 
lps g psr, pak long i bwk g jeti sg. rajang di bintangor...
kt sini kami bgambar sikit...
 
 
 


sarawak part 3#

 
ok smbg semula kite ke percutian di sarawak...
eh betul ke ayat kt atas tu??
mcm xbetul je rasanya...
lantakla..
 
keesokan harinya kami memulakan perjalanan selama 6jam dr kuching ke kampung my mom iaitu di bintangor...
ibarat dr kL ke kelantan la jgk..
jauh gila...
jalan lak jenis beralun mybe sbb sne kn tanah paya..
so jlnrayanya xberapa rata...
abg spupu i lak bwk laju gila...
we all naik kete avanza milik mak lang i yg dpandu oleh abg spupu i..
mak lang i xikut skali sbb dia ada hal yg perlu dsetelkan...
i 3branak ddk kt bhgian blkg skali...
melambung2 kami 3branak bila kete btemu dgn jalan yg blubang or berbukit...
seb bek la si ammar ni xmragam sgt...
dia hny tdo je spnjg jln...
cuma si kakak la merungut sikit tny ble nk smp...
mybe dia dh pnt ddk lama2 dlm kete...
 
setelah 3jam perjalanan br la jmp kwsn utk berehat...
mklumla kt s'wak mne da highway spjg jln kn..
so kwsn rht pn mmg sshla nk cri...
xslh i spnjg prjalanan dr kuching ke bintangor hny ada 3je tmpt rht...
mmg jauh2 la jarak dr 1 tmpt rht ke tmpt rht yg len....
semasa bhenti rht, i n my mom jln2 la area ctu..
my mom tnmpk ada org jual buah2an..
so dia nk bli...
skali dia tnmpk 1 buah ni...
kt semenanjung mmg ssh nk jmp...
penah xdgr pantun ni...
 
sorong papan tarik papan...
buah keranji dlm perahu...
suruh mkn dia mkn...
suruh mengaji dia xtahu...
 
ha mst uolls penah dgr kn pantun ni??
tp penah x uolls tgk mcm mne rupa buah keranji tu??
i mengaku spnjg 26thn idup di bumi ALLAH ni mmg xpenah lgsg tgk buah keranji...
tp di bumi s'wak ni la pertama kli i jmp hokey...
tu pn my mom i yg bgtau...
klo dia xbgtau yg tu buah keranji rasanya smp ke tua la i xpenah tgk..
klo my mom tipu i, maknanya i tipu uolls jgk la..
hahahaha...
 
ni dia buah keranji... yg ni sebelum dikupas kulitnya...

ini la isi buah keranji... rasanya manis2 lemak.. en.suami kata mcm rasa asam jawa...
 
i xrasa pn buah keranji ni cmne...
sbb tekak i xleh trims..
hehehehe...
bdget tekak key ellll....
puiiiii....
 
slps bhenti rht smbil mnum, prjalanan dteruskan lg..
spnjg perjalanan, mata i dijamu dgn hasil tanaman penduduk s'wak...
ada yg menanam lada hitam...
padi huma a.k.a padi bukit...
n mcm2 lg...
xingt dh..
byk sgt hasil tanaman mereka...
 
dan sepenjang prjalanan i lihat byk gereja je...
nk jmp msjid mmg ssh kt sne...
setiap 1 kilometer mst akan ada gereja...
maklumla pnduduk s'wak msih ramai lg yg beragama kristian...
so xmustahil la kn hny nmpk gereja je spnjg jln...
 
setelah bjlan hampir 6jam akhirnya kami smp juga di bintangor...
di bintangor rumah pusaka arwah atok n nenek i mmg dh xde...
yg ada hny tapak umah je...
yg msih ddk di sini ialah kakak my mom (mak long)...
dia pn hny ddk mnyewa di sana...
i pn xpsti npe diaorang xbuat je rumah br ats tapak umah nenek yg lama tu...
dont say any word...
hahaha...
 
smp dirumah mak long i, we all rht2 je...
kebas muntot i dok dlm kete lama2...
dgn riba si ammar lg, penat ooo....
bile dh rht2 n mkn2, ptg tu pak long i ajk jln2 ke sibu...
we all siap2 n trus gerak...
 
di sibu xbyk yg menarik pn...
lgpn we all jln dh ptg sgt...
ari dh nk mlm...
cuma sblm smp ke bandar sibu, kena lalu tol...
itula satu2 nya tol yg ada di sibu...
lps byr tol trus nek jambatan yg merentasi sungai rejang...
perghhh bsr gila sg. rejang ni...
dh mcm laut pn ada...
hehehehe...
 
ni kadar bayaran yg dikenakn pd setiap kenderaan...
 
motor pn kne byr seyy...
klo d semenanjung motor free je kn??
di sibu, sory ye kne byr 50sen...
hehehehe...
 
smp bandar sibu we all jln2 sekitar kawasan situ...
bese2 je kwsn di sana...
xbyk yg menarik...
mcm bandar2 yg ada di semenanjung shj...
bandar sibu ni dia pny trademark ialah angsa...
mcm kuching trademark dia kucing...
cmtu jgk bandar2 yg len yg ada d s'wak ni...
setiap daerah/ bandar mst ada trademark dia sendiri...


papa ddk melutut, kakak pn ikut sama...

ni la trademark bandar sibu... angsa...

setelah penat bjalan, abg spupu i ajak we all sume mkn2 di ipoh old station...
lps mkn2 we all sume blk tdo...
sblm tdo en.suami siap cp kt i lg yg dia xnk dtg s'wak dh...
dia sruh i bwk my mom je dtg...
pstu i ckpla kt dia klo blh bwk my mom xpe..
ni xblh...
klo en.suami xnk g thn dpn, tiket utk dia burn cmtu jela...
hehehe...
sian en.suami...
dia ni jenis xbese jln jauh2..
nk2 perjalanan amik mse 6jam..
pstu lak abg spupu i bwk laju...
tu yg dia xtahan tu...
klo dia jd pemandu xpe, klo dia jd penumpang, ha en.suami akn jd cmtula...
dia cpt pening....
so xleh wtpe kn dh mmg peel dia cmtu...
ikutkn aje...

smbg lg next entri...