27.12.12

sapa nk beli??

 
 
salam...
uolls masih ingt lg x dgn entri i psl i ada beli luggage baru tu??
klo xingt leh baca dekat SINI...
 
td godek2 tenet tjmp lg promo psl luggage tu...
uolls leh tgk kt livingsocial klo berminat la nk beli...
i just bgtau je..
xbminat xpe..
i xrugi ape2 pn...
sj nk promote kot2 ada yg bminat nk beli...
regenye plak jimat RM10 dr jumlah i beli..
sgt2 berbaloi hokeyyy...
 
 
selamat bersoping online ye..
daaaaa

BAHAYA AIR MASAK KEPADA BAYI BAWAH 6 BULAN



Walaupun dah berkali2 di igtkan jgn beri bayi bawah 6 bulan minum air masak, namun masih ada ibu bapa yg masih amalk...an beri air masak pd bayi mereka. Antara sbb desakan orang tua, nak kasi kuning si anak cepat baik, bilas tekak anak lepas minum susu, supaya anak senang buang air etc.

Kajian ini khas untuk bayi yang menyusu susu ibu sepenuhnya & yang menyusu formula.

Semoga info2 ini dapat menyedarkan ibu bapa kenapa pemberian air masak tidak digalakkan kepada bayi berumur 6 bulan ke bawah.

Merencatkan Tumbesaran

Perut bayi sangat kecil. Apabila perut bayi telah dipenuhi air, bayi akan merasa kenyang dan kurang berminat untuk menyusu susu ibu. Akibatnya segala khasiat susu ibu tidak dapat diberikan secara optima kepada bayi. Ini boleh menjejaskan pertumbuhan dan kesihatannya kerana air tidak mengandungi sebarang khasiat. Di samping itu, kajian mendapati pemberian air glukos pada minggu pertama kelahiran dikaitkan dengan kehilangan berat badan yang banyak lalu merencatkan tumbesaran.

Merencatkan Akal

Memberi air kepada bayi di awal kelahiran didapati meningkatkan tahap bilirubin di dalam darah. Menurut pakar Laktasi dari Kanada, Anne Kirkham, pemberian air akan memburukkan lagi keadaan bayi yang dierang jaundis (sakit kuning) sehingga menyebabkan ‘kernicterus’ iaitu Terencat Akal’. Bayi juga akan menjadi bertambah mengantuk dan lesu tidak bermaya.

Mengancam Nyawa

Air boleh membawa kuman. Ini menyebabkan bayi terdedah kepada cirit birit jika kebersihan tidak dititikberatkan. Pencemaran boleh berlaku di pelbagai peringkat, seperti air diperolehi dari sumber yang tidak selamat ataupun bekas air dan puting yang tidak bersih. Air akan menghakis salutan pelindung penyakit yang dihasilkan oleh susu ibu dan ini akan mendedahkan bayi kepada pelbagai jangkitan.

Mengakibatkan Sawan Tarik

Air sangat berbahaya jika diberikan kepada bayi terutamanya yang berumur di bawah 5 minggu. Terlalu banyak minum air akan mencairkan garam di dalam darah bayi. Ini akan mengakibatkan suhu badan yang rendah, kembung atau sawan tarik. Sindrom ini dipanggil ‘Oral Water intoxication’.

Sebenarnya susu ibu sudah mencukupi untuk bayi tanpa perlu ditambah air atau cecair lain kerana susu ibu mengandungi 88% air. Kolostrum yang terhasil di awal penyusuan dapat membantu membersihkan perut bayi dan mengelakkan sembelit. Tiada air tambahan diperlukan untuk proses tersebut. Oleh itu..beri bayi anda susu ibu sekerapnya.




♥♥ info dipetik dari fb♥♥


ALHAMDULILLAH i mmg xpenah bg air 0 pd anak2 i dr lahir hingga usia mereka 6bln...
walaupun my mom ada srh bg, tp i xbuat pn...
i xkesah kne mrh dgn my mom, jnj anak2 i sihat...
jd pada ibu2/bakal2 ibu di luar sana silalah sokong penyusuan susu ibu ni..
xrugi mana pn..
malah byk khasiatnye...
jgn ingt bile bg ank full susu bdn ni, body kite xkn kurus/langsing...
kevin zahri penah bckp, pd ibu2 yg nk susukn anak lupekan psl diet..
ble anak kite dh x spenuhnya susu bdn, mse tu la br kite blh bdiet..
lg 1, tu anak kite (manusia)..
bkn anak lembu (bg susu formula)...
lebih baik kite sndri yg susukn mereka..
akan merapatkan lg hubungan ibu & anak...

ammar main sorang - sorang


video


26.12.12

wordless wednesday

 
 
salam...
just nk bgtau kalendar ni i br je dpt semalam..tp debot dh contengkn...
 
 




25.12.12

perubahan zaman

 
 
 
tahun 1991
 
A: nenek awak nama ape??
B: semah binti hassan
 
tahun 2020
 
A: nenek awak nama ape??
B: natalia ellysa liliana binti eliff evans



sumber: fb

 

tempat mencari rezeki

 
 
salam...
lama rasanya xupdate blog secara serius...
asyik upload video anak2 je...
 
arini i nk tunjuk tmpt ddk i di opis..
tmpt cri rzki la katakan...
ada masa tmpt i cntik & kemas... xmalu puji diri sendiri..
tp bila saat2 bz melanda mmg jd mcm tongkang pch la...
pnuh dgn kertas2 yg blm di failkan...
jom layan pic...

cantik x partition i???
 
 
 
ni port i ber fb... abaikan kertas2 yg bselerak tu ye...

ni sudut keychain + pic anak2...

dkt cni plak i buat port FM + cenderahati dr kwn2...
minat kumpul FM ni br je bmula...

yg ni nk tau x port ape?? port i mengepam hasil tenusu...
ddk bwh meja je...hahaha
 
 
d sebabkn partition i ni colourfull, sume member2 opis ckp tmpt i ni mcm taska je...
hahaha...
ada aku kesah diaorang nk ckp cmtu...
jnj mak rasa cunnn je tmpt makkk nokk...
mak tiri i a.k.a timbalan pn xbising i deco partition i cmni, diaorang lak yg lebih2 kn...
hahahaha...


20.12.12

luggage baru


salam..
ritu masa dok belek2 hp tnmpk pic ni...
lupe i nk update kt cni psl pic ni...

lps blk dr cuti2 mesia kt s'wak ritu luggage i dh rosak..
yela org2 yg kj kt kabin tu kn men cmpk2 je beg msk kargo..
so roda & pemegang utk tarik beg tu dh patah...
kne bli luggage br..
skali godek2 tenet jmp luggage yg cntik + murah + bli smp 3biji dgn saiz bebeza...


ni la luggage yg i beli kt milkadeal..
i beli 3biji beg ni dgn rege RM399..
rege sebenarnya RM14++...
ha murah x??
murah kn??
tu sbb i beli...
i & en.suami sgt2 bpuas hati dgn beg ni...
cantik pstu roda dia fleksibel..
boleh pusing2 ikut mne2 arah yg kite nk mse kita tarik beg tu...
nmpk no jakunnya i ni...

pstu lak mse order beg ni kite leh pilih warna ape yg kite nak..
warna oren tu je yg i xbpe puas ati sgt..
mse dok pilih2 tgk cm cntik je..
skali dh smp xbpe cun plak warna nya...
xcun pn xpela jnj i dh dpt beg ni..
br la trasa cam org kaya je...
wahhhh kaya la sgtttt kaw ni anum...
hahahaha....

9.12.12

kakak bermain dgn adik


salam...
jom layan video kakak bermain dgn adik...


video


6.12.12

muara hati - debot version

 
 
salam...
lama kn xupdate blog...
alasan yg sama ye xyah tnya la sbb ape xupdate blog ni...
malas nk ckp...
eleh mcmla ada yg btanya kannnn???
hahaha...
poyos je i ni...
 
penah dgr lagu muara hati yg dinyanyikn oleh dato' ct & hafiz AF??
ha video kt bwh ni versi anak dara i lak yg nyanyi...
jom layannnn...
 
 
video