4.6.12

p berubat tradisional~~



hiii...
tgh2 dok nk perabehkn kueh tiaw bsh yg byk gile ni tibe2 teringat lak 1bnda...
ri 2 mse lps kndri kawen adik i, we all 1family g la berubat tradisional di sg.rebana sitiawan...
tp umah wak ni sblm smp sitiawan la...
so xdela jauh sgt...

yg nk berubat ni 9org..
hmpir kesemua la dlm family i ni nk berubat ngn wak 2...
actually abh i yg slalu berubat dgn wak ni...
dia dh byk kli dtg jmp wak ni...
alhamdulillah abh i pn makin sihat...
bdn pn makin berisi...
dlu abh i ni kurus je...
mkn pn sikit...
now bdn dia dh berisi n kaki dia dh rase ringan sikit katanya...
klo x dlu kaki abh i ni mcm brt ble nk melangkah...
nk pakai seluar pn kne ddk xleh pkei bdiri sbb kaki dia xleh nk imbang bdn dia...

antara yg berubat dgn wak 2 ialah anak k.long i 3orang, anak k.ngah i 2org, abh i, debot + en.suami n adik i yg kembo 2...
kakak i yg sulung 2 yg nk ubatkn ank dia yg 3org 2..
ni kli kedua diaorang dtg berubat stelah da perubahan mse dtg yg first 2...
sbbnye ank2 buah i 2 ketiga2 nya lmbt bckp..
skang ni yg sulung dh nmpk perubahannya...
dlu sepatah haram lgsg xde bnyi...
skang ni alhamdulillah dh byk pktaan dia blh tuturkan...
pstu adik dia yg lg 2org 2 plak jenis hyperaktif...
fuhhhh klo uolss tgkla keadaan ank kakak i yg kembo ni mmg mngucap pnjg...
mak i ni klo tau cucu2 dia yg kembo ni blk abes disoroknye sume brg2 jahit dia...
pstu plak segala kerusi kne baringkn...
klo x, sure diaorang akn pnjt kerusi 2 n naik ke meja mkn...
klo dh nek dok diam atas meja xpe..
ni xmlompat sne sni pstu akn cmpk sume brg ats meja...
yg kembo ni pn jenis lmbt ckp jgk...
thn ni umur diaorang 3thn...
tp 1pktaan pn diaorang xleh tuturkn...
2 yg akak i risau 2...

so masalah si kembo ni wak cuma urut n cuba kurangkan tahap keaktifan diaorang ni...
wak ckp si kembo ni kuasa elektrik diaorang tlebih...
2 sbb diaorang hyper...
n si kembo ni jgk paru2 diaorang xcntik...
so akak i kne pstikan diaorang ni kurang mkn telur...
i pn xbpe phm la mksd wak ni...

lps 2 ank kakak i yg no.2 plak berubat...
ank dia yg sulung ni mulut mmg becok..
tp tabiat dia???
klo bgn pg2 mst mlalak2...
sruh mndi mrajuk2...
yg pliknya kakak i lgsg xbgtau pn kt wak 2 sikap ank dia...
tp ble wak 2 sntuh je bdn ank buah i 2, trus dia ckp si dania ni mcm ni mcm ni mcm ni...
ape yg dia ckp 2 sume betul...
sume 2 mmg sifat si dania ni...
so wak tu ckp dania ni kne pujuk dlu br dia akn dgr ckp kite...
wak pn urut2 blkg bdn dia n wak ckp dia dh betulkn urat2 mne yg xok pd dania ni...
tgkla perubahan dia nnt mcm mne...

bg adik si dania ni plak dia masalah kegemukan n ssh nk berak...
dalaman sume ok...
cuma wak pesan jgn bg mkn telur rebus byk2...
sbbye??
nnt dia gemuk gedempol...
skang ni pn bdnnye masyaALLAH...
pp labuh wey...
klo cium dia mmg kite rse nk cium2 dia lg...
gebu je pp dia...
hahahaha

lps 2 giliran debot...
debot last yg beurut dgn wak bg kategori kanak2...
wak ckp debot ni penyabar orgnye...
tp dia sensitif...
dia penyabar sbb dahinya yg jendul 2...
hahaha...
xsia2 ank den jendul...
upenye ada hikmah disebalik kejendulannya 2...
debot xde masalah sgt cuma paru2 dia xcntik...
paru2 dia byk air...
so wak pesan jgn bg dia main air tlalu lama...
tkt lama2 nnt paru2 dia rosak...
mmg betul pe wak ckp sbb debot mmg suke main air...
klo dpt mnd kolam berjam2 lama pn dia sggup...

lps debot berurut giliran en.suami...
en.suami nk berubat ni sbb dia kata dia slalu pening kpala...
dia suspek dia da drh tggi...
skali wak ckp drh en.suami pekat...
klo ikut tafsiran wak, bacaan darah utk en.suami ni 7...
tggi katanya n berisiko kne kencing manis...
so wak soh en.suami bykkn mnum air suam...
klo xjg, dlm usia yg muda en.suami blh kne kncing manis...
mmg betul pn...
en.suami mmg kurang mnum air msk...
pyhla nk tgk dia mnum air msk sekurang2nya 3gelas seari...
en.suami ckp nnt nk dtg berubat blk sbb dia ingtkn wak ckp psl pening kpala dia 2...
skali wak ckp psl darah tggi plak...
ada sedikit kehampaan la pd raut wajah en.suami...
xpe syg nnt blk kg kte g jmp wak 2 lg ye...

lps 2 giliran abh i...
wak ckp lg abh i dh byk perubahannya....
dlu punggung pn xde..
skang dh gebu katanya...
wak 2 mmg lawak orgnye...
kitorang sume gelak ble dgr dia ckp cmtu dkt abh i...

n yg last skali berurut iakah adik i yg kembo 2...
bkn yg br kwen 2 tau..
yg ni adik dia...
i ni byk keturunan kembo...
so jgn konpius ye...
abh i yg sarankan dia berurut dgn wak ni...
sbbnye??
abh i slalu perhatikan dia ni kuat mkn....
tp brt bdn dia???
34kg ok....
tp klo uolss tgk dia mkn...
kompom uolls sume mngucap...
mmg dia mkn byk....
dhla mkn byk pstu siap tmbh lg...
cara dia mkn mmg mcm org laki mkn...
nasi pnuh pggan...
tp bdn cikeding...
2 yg abh i soh wak tgk2kn...
skali ble wak stat urut wak ckp ada bnda yg berdampingan dgn dia...

bnda 2 suke dtg ble time adik i dok temenung...
wak ckp da 1sore mcm bebisik dkt telinga dia...
wak pn tny adik i 2 penah xalami cmtu...
pstu adik i ckp penah...
ble dgr je dia ckp cmtu meremang trus bulu roma i...
pstu wak tny we olss penah x mse panggil adik i 2 dia xsahut pn panggilan kitorang...
pstu ble dh pggil byk2 kli adik i 2 mcm tpinga2??
pstu we olss pn ckpla slalu cmtu...
2 wak ckp mse 2 la pendamping 2 ddk ngn dia...
adik i mcm khayal walaupun pd zahirnya dia tgh tgk tv or kte nmpk dia mcm di alam nyata...
n paling xblh blah adik i ckp mse dia nek moto ngn BF dia, dia ckp ada org cm sentuh kaki dia mse ddk atas moto 2...
perghhhhh meremang beb...
ni i tgh taip pn rse cm ape je...

so wak 2 pn pesan kt mak n abh i dtg lg skali bwk 7jenis bunga blainan warna  pstu dgn kain batik lps...
nnt wak 2 nk mndkn adik i dgn air bunga 2...
lps mnd wak aku ttp dgn kain batik lps 2...
kiranya nk bg pendamping 2 dh xcam muka adik i...
n nk bg pendamping 2 dh xsuke dgn adik i...
wak 2 ckp lg dia xleh buang bnda 2 sbb dia tkt nnt bnda 2  pndh ke istri dia...
sbb sblm ni dh byk kli ble dia buang bnda 2 p kt istri dia...
so wak 2 dh serik...
2 yg dia nk bg pendamping 2 mcm xsuke kt adik i lg...
kire mcm 2 la...

seram kn???
n khamis lps adik i pn dh g mnd bunga...
n hrp2 bnda 2 dh xdela dgn dia...
n bnda 2 xpegi dkt keturunan we olls..
simpang malaikat 44...
semoga ALLAH memberkati kami sekeluarga...
aminnnn...

10 comments:

  1. Sekali sekala kita kene pergi berubat secara Tradisional ni.. Macam aku dulu, ko tak percaya kan.. Ha.. kene depan mata ni ha... Percaya tak skrg? hihi

    ReplyDelete
  2. hehehe...ayat pedas tu num..skang pcaya x?aku pn nak tanya cmtu gak..hehe...

    ReplyDelete
  3. wey aku pcaya la...
    cuma xsgka kena kt btg idung adik aku...
    sblm ni kitorang slalu ckp dia bela saka...
    skali betul2 ada...

    ReplyDelete
  4. Salam. Bole tanya alamat rumah wak tu

    ReplyDelete
  5. Salam ada xno tpn wak ni..ingat ari jumaat ni nk g bawa baby..baby ada sakit jantung belubang

    ReplyDelete
  6. Salam ada xno tpn wak ni..ingat ari jumaat ni nk g bawa baby..baby ada sakit jantung belubang

    ReplyDelete
  7. Salam yg di maksudkn wak saripan ke kampung rebana? Kalau dia sy punye family pun berubat nan dia... Dan sy ada no hp nye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai.. Assalamualaikum.. Saya nk no wak tu boleh?

      Delete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Salam... boleh tak kongsikan nombor telefon Wak tu?

    ReplyDelete

posto.. posto.. posto...